Nawigacyjne menu
DIVOKA ORLICE górne (Zemska brana)

DIVOKA ORLICE górne (Zemska brana)

  • Autor: Jarek
  • Data spłynięcia: 2 maja 2003
  • Kategoria:
  • Adres: bartosovice v orlickich horach
Opis wg www.raft.cz

Rzeka górska
Ujście do Orlice

Divoke Orlice ma swe źródła na wysokości ok 800 m n.p.m na zboczach góry Biesiec w Polsce. Powyżej Trckova styka sie z granicą i odtąd aż do Zemskiej Brany płynąc w kierunku południowo- wschodnim tworzy granicę Polsko-Czeską.Dalej wpływa na teren Czech i płynie na południe, aż do zapory w Pastwinach. Za zaporą rzeka skręca na południowy zachód, dolina rozszerza się i jest bardziej zaludniona. Rzeka ma nadal dość duży spadek i tworzy liczne bystrza.Najciekawszy jest odcinek tzw. Litickeho oblouku przed miejscowością Potstejn. Dalszy odcinek aż do połączenia z Ticha Orlicą mimo że nadal malowniczy ma już charakter rzeki nizinnej.

DIVOKA ORLICE – górna
(odcinek do zapory Pastwiny)

[googlemaps http://maps.google.pl/maps/ms?msa=0&msid=203699708748261902402.0004bb25cd1015c6d9872&hl=pl&ie=UTF8&t=p&ll=50.183054,16.556396&spn=0.15389,0.549316&z=11&output=embed&w=750&h=350]

Ten odcinek rzeki w większości tworzy granice pomiędzy Polską a Czechami. Po wejściu do „strefy szengen” nie jest już wymagane zgłoszenie i pozwolenie na płyniecie odcinka granicznego
Przedtem trzeba było zamiar płyniecia zgłosić wcześniej na policii w Bartosovicích lub na przejściu w Orlickém Záhoří .
Rzeka płynie przez teren PN Orlické hory i należy stosować sie do przepisów tam obowiązujących. Rzeka płynie w dolinie, w zalesionej okolicy. Jest dostępna dla początkujących kajakarzy , także na otwartych łodziach.Wyjątek w tym zakresie stanowi odcinek Zemskej Brany dostępnej jedynie dla doświadczonych kajakarzy na krytych łodziach lub raftach.
Płynięcie całego odcinka zajmie nam dzień, od Bartosovic 2 godziny a od Zemskej Brany do Klasterca godzinę. Droga cały czas towarzyszy rzece za wyjątkiem ostatniego odcinka od Zemskej Brany do Klasterca.

Trudność i spadki :
Trckov – Zemska brana   95,9 – 68,6 km WW I   3,3 %o
Zemska brana – Klasterec   68,6 – 63,3 km WW II (III)  10,0 %o
Spływalność:

Tylko wiosną w okresie topnienia śniegów (marzec ,kwiecień), albo po obfitych deszczach.

Wodowskaz:
Orlické Záhoří min. 30 cm  (przepływ 1,5 m3)
Klasterec n.Orlici min. 40 cm  (przepływ 8,0 m3)
Najciekawszy odcinek: Zemska Brana
Niebezpeczeństwa: Odcinek Zemskej brany szczególnie przy wysokich stanach wody.Były wypadki śmiertelne. Np. w 1995 r przy przepływie 30 m3/s wywrócił się raft i utonęły 2 osoby
Punkty rozpoczęcia i zakończenia : Trčkov 94.7 , Orlické Záhoří 90.0 , Bartosovice 72.5 , Zemska Brana 68.6 ,Klásterec n. Orlicí 63.3
95,9 km Trčkov na prawym brzegu  po lewej Lasówka
94,7 km drogi lokalnej Trčkov 500 m w prawo, Zelenka na prawym brzegu (690 m n. m .) rzeka stanowi granicę pomiędzy Polska a Czechami, nie należy przybijać do brzegu po drugiej stronie granicy, PN Orlické hory
91,0 km dla pieszych Kunstát po prawej
90,0 km drogowy,po prawej Orlické Záhoří , przejście graniczne Orlické Záhoří – Mostovice po lewej po prawej (670 m n.m.)
89,5 km 2x stopnie !!
85,9 km po prawej uchodzi Černá voda ; miejscowość Černá voda 1 km w prawo
84,4 km po prawej Nová Ves
83,7 km Orlice 500 m w prawo
82,0 km Podlesí po prawej ;  Rudawa po lewej
79,3 km resztki Neratov po prawej kościoła po prawej (590 m n. m. )
74,4 km drogi lokalnej, po lewej stary posterunek celny Vrchni Orlice oraz po prawej
72,5 km drogowy przejścia granicznego Bartosovice – Niemojów. Po prawej Bartosovice v Orlickich Horach
68,6 km drogi krajowej [311] należy zatrzymać się po prawej przed mostem i obejrzeć przełom Zemská brána !!, PR Zemská brána WW III !, 1 km w lewo schronisko i gospoda Čihák
68,1 km dla pieszych Paserácká lavka
65,9 km wysoki 1,2 m ,kanał po lewej
65,3 km drogowy + 800 drogi lokalnej
63,9 km płynąć po lewej + 300m dla pieszych
63,3 km drogowy Klásterec na Orlicí po lewej po prawej (480 m n. m. )
62,3 km po lewej Lhotka, początek jeziora zaporowego Pastviny
60,7 km

drogi krajowej [312] Pastviny nad jeziorem ośrodki wypoczynkowe i kempingi.Ostatnia możliwość zakończenia spływu i w miarę wygodnego wynoszenia sprzętu. Następujące potem jazy przed i za elektrownią są bardzo ciężkie i trudne do przenoszenia.

Mój komentarz:

Pierwsze spływy na Dzikiej Orlicy organizowałem jako imprezy klubowe. Odcinek graniczny pływaliśmy wiosną 94 roku, startując i kończąc spływ po polskiej stronie. W takim wariancie najciekawszy odcinek rzeki Zemska Brana nie mógł być płynięty gdyż wymagało to przekroczenia granicy. Zezwolenie na płynięcie tego odcinka uzyskaliśmy w strażnicy WOP w Lasówce. Odcinek Zemskej Brany ostatni raz płynęliśmy w maju 2003 roku. Jest on bardzo ciekawy i malowniczy, niestety także bardzo krótki. Optymalne jest więc rozpoczynanie płynięcia nieco wcześniej np. w Bartosowicach. Po wejściu do „”strefy szengen”” nie jest już wymagane zgłoszenie i pozwolenie na płyniecie odcinka granicznego.

Resztki jazu w Neratovie – maj 1995

.

.

.

Górny odcinek rzeki powyżej Orlicke Zahori jest dość wąski a rzeka płynie dość leniwie pomiędzy łąkami w dość szerokiej dolinie. Z czasem rzeka przybiera i zaczyna wcinać się głębiej w dolinę. Prąd przybiera na sile i pojawia się więcej drzew. Jest dość malowniczo, ale trudności są naprawdę niewielkie – WW I. Jedyne trudniejsze miejsca to stopnie za Orlicke Zahori oraz ruiny jazu w Neratov.

.

.

.

Wreszcie kilkaset metrów przed Zemska Braną rzeka wyraźnie przyspiesza,pojawiają się duże głazy i bystrza.Za długim zakrętem w lewo na krótkim zakręcie w prawo pojawia się dość nieoczekiwanie charakterystyczny (niedawno remontowany) kamienny most wybudowany w 1903 roku – zaczyna się Zemska Brana.

Kamienny most,widok z lewego czeskiego brzegu w kierunku Polski

Widok z cofki przy moście w kierunku przełomu przy średniej wodzie

.

.

.

.

.

.Zaraz za mostem po prawej mamy dość dużą cofkę (nawet przy wysokiej wodzie), gdzie można spokojnie zatrzymać się i obejrzeć następujący potem kilkusetmetrowy odcinek przełomu.

.

.

.

Przełom Zemskiej Brany to kombinacja kilku zakrętów z dużymi spadkami, gdzie rzeka przedziera się pomiędzy blokami skalnymi.

[youtube=http://www.youtube.com/watch?v=ouYNYxW7ddk&feature=plcp&context=C4b5352eVDvjVQa1PpcFO-enxKY4kGbRotCiuzCKq_7Coqh2UIjmE%3D&w=375&h=315]

Widok w górę rzeki na Paseracką lavkę

.

.

.

Po 500 metrach od mostu za zakrętem w prawo przełom kończy się, a przez rzekę przechodzi kładka dla pieszych tzw.Paserácká lavka.Prowadzi nią niebieski szlak i ścieżka dydaktyczna.

.

.

.

.

Od tego miejsca dolina rzeki rozszerza się, a trudności maleją do zaledwie WW I. Przy niższych stanach wody, miejscami mogą występować płycizny.

Widok z Paserackiej  lavki w dół rzeki

Widok z Paserackiej lavki w dół rzeki

Schron piechoty - jedna z fortyfikacji tzw.Betonowej granicy

Schron piechoty – jedna z fortyfikacji tzw.Betonowej granicy

.

.

.

Warto zatrzymać się na chwilę po prawej stronie za kładką.Idąc przez chwilę niebieskim szlakiem w dół rzeki spotykamy żelbetowy schron z czasów II wojny światowej. Rejon ten Czesi ufortyfikowali nadaremnie olbrzymim nakładem środków pod koniec lat 30 -tych ubiegłego wieku.

.

.

.

.

Płynąc dalej, nie napotykamy już żadnych istotnych trudności poza jazem na 65,9 km. Spływa się go po prawej stronie uważając na odwój. Bez trudu można założyć asekurację.

Na jazie - maj 1995,po powodzi w 1997 jaz został przebudowany

Na jazie – maj 1995,po powodzi w 1997 jaz został przebudowany

Płynięcie najlepiej zakończyć przy moście w Klastercu n.Orlicą.Moim zdaniem optymalny odcinek do płynięcia to odcinek Bartosovice- Klasterc n.Orlici. Można się tez skoncentrować na samym przełomie Zemskiej brany. W przypadku kilkukrotnego spływania tego odcinka trzeba się jednak nastawić na przenoszenie sprzętu dość niewygodnie niebieskim szlakiem od Paserackiej lavky. Bowiem dojazd samochodem do pierwszego mostu drogowego za przełomem to prawie 10 km.

Reasumując rzeka warta odwiedzenia, przede wszystkim ze względu na piękny odcinek Zemskiej brany.Szkoda tylko ze jest on tak krótki.

 

    1 Komentarz

  1. To już 20 lat temu było… łezka w oku się kręci

Dodaj odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *