Nawigacyjne menu
KOPPENTRAUN

KOPPENTRAUN

  • Autor: Jarek
  • Data spłynięcia: 23 Cze 2003
  • Kategoria:
  • Adres: bad aussee
Opis wg DKV

Rzeka górska
Ujście do w Dunaju (prawy dopływ)

Traun ze swoimi przepływowymi jeziorami (Hallstaettersee, Traunsee) tworzy jednolity rzeczny system, który teoretycznie jest spływalny na całej długości. Traun biegnie między wysokimi alpejskimi górami. Począwszy od źródeł jest krajobrazowo mocno urozmaicona. W swoim górnym biegu tworzy interesujący miejscami trudny górski potok.


Trudność :
     0 – 12,5 km WW II – III (IV)
12,5 – 17,0 km WW IV+
17,0 – 21,5 km WW I
Spływalność:

Oedenseetraun od kwietnia do czerwca, Koppentraun najlepiej przy niskim stanie wody lato – jesień, od 17 km cały rok.

Spadek:
     0 – 12,5 km    19 %o
12,5 – 17,0 km    25 %o
Wodowskaz:

Bad Aussee, dworzec, średni stan wody 120, niski 95, wysoki powyżej 145. Przy wysokim stanie wody mamy znaczny wzrost trudności. Przy stanie powyżej 120 cm istnieje możliwość przepływania jezior Oedensee i Koppentraun.

Woda:

Oedenseetraun – czysta; Koppentraun – lekko zanieczyszczona; od Ager mocno zanieczyszczona.

Drogi:

W obszarze Koppentraun drogi są z dala od rzeki,za to linia kolejowa biegnie obok rzeki. Warto przejechać ten odcinek pociągiem i obejrzeć robiące duże wrażenia trudne miejsca na rzece.

Biwakowanie:

W obszarze Koppentraun jest dużo możliwości rozbicia namiotu np. Aussee, Steeg, Hallstadt. Podobnie jest w środkowej i dolnej części Traun .

 0,0 km

Źródło Oedenseetraun z Oedensee na wysokości 780 m.n.p.m. Rozpoczęcie możliwe tylko przy bardzo dobrym stanie wody np. przy odwilży. Na początku łatwa WW z pięknymi robiącymi wrażenie trzęsawiskami.

 2,5 km

Z prawej dopływ Kainischtraun ze znaczną ilością wody, jest spływalny do czerwca.Następuje wzrost trudności.

 2,7 km

Ześlizg, pochylnia, ewentualnie można spłynąć lub przenieść z prawej. Następny odcinek z silnym prądem i zablokowaniami WW II – III.

 5,0 km

Most kolejowy i drogowy,punkt zakończenia spływu gdyż przez następne 700 m nie powinno się spływać. Ze względu na prowadzone prace budowlane jest niebezpiecznie. Najpierw mamy 2m wysoki jaz, możliwy do spłynięcia, ale z powodu odwoju przy wysokim stanie wody lepiej jest przenieść z prawej strony. Niedaleko potem jest mocno zablokowany i trudny zakręt w prawo, WW IV. Następnie mamy ciąg sztucznych stopni przy wysokim stanie wody powstają bardzo silne odwoje. Zwłaszcza przy ostatnim trzeba się liczyć z niebezpieczeństwem dla życia. Spływając stopnie przy niskim stanie wody narażamy sprzęt na mocne uderzenia !

 5,7 km

Most, ponownie rozpoczęcie kiedy nie spływamy odcinka w przebudowie. Pozostały odcinek Oedenseetraun oferuje bardzo piękną WW z trudnymi miejscami, WW II – IV.

 8,0 km

Stopnie na jazie krótko przed Bad Aussen, przed spłynięciem obejrzeć. Krótko przed nim z prawej strony koniec spływu. Dalszy spływ Koppentraun zależy od odpowiedzi na pytanie o poziom wody dla płynięcia Oedenseetraun. Przy wysokim stanie wody występuje niebezpieczeństwo utraty życia na odcinku Koppentraun.

 8,5 km

Z prawej dopływ Grundelseetraun, od tego miejsca nazwa rzeki to Koppentraun. Istnieją plany zbudowania na Koppentraun zapory i elektrowni wodnej.

 2,7 km

Most dla pieszych, naprzeciwko stacja kolejowa Bad Aussee. Wodowskaz ! Rozpoczęcie dla spłynięcia Koppentraun. Z powodu parkujących tutaj samochodów kajakarzy występują duże utrudnienia w ruchu ulicznym ,stąd liczne zakazy zatrzymywania się i parkowania. W celu uniknięcia trudności powinno się zostawić samochody na placu parkingowym koło dworca.

10,0 km

Nowa betonowa tama (zbudowana 1991), przy wysokim stanie wody mamy niebezpieczne dla życia odwoje.Wtedy należy przenieść lewą. Następnie są trzy małe stopnie, przy trzecim stopniu jest zgromadzenie kamieni umocowanych przez szynę. Uwaga! Niezależnie od stanu wody niebezpieczeństwo wypadku. Całkowite pochylenie Koppentraun wynosi 15 promili, ale w ciężkim, środkowym odcinku mamy 25 promili. Przy wysokim stanie wody istnieje niebezpieczeństwo utraty życia! Koppentraun to bardzo trudna WW, z mocnymi zblokowaniami, dużym spadkiem i wzrastającym impetem wody. Dlatego powinno się spływać z osobami, które się pewnie czują na WW IV-V. Przeniesienie trudnych miejsc jest możliwe ale męczące. Po rozpoczęciu do pierwszego mostu kolejowego mamy łatwą WW II-III. Koppentraun wcina się stopniowo coraz głębiej w wąwóz.

12,5 km

Pierwszy most kolejowy, wzrost trudności.

13,0 km

Drugi most kolejowy.Uderzający wzrost trudności. Z łatwego zakrętu w lewo na początku wchodzimy w odcinek następujących po sobie spadków, WW III-IV. Niepoślednia jest katarakta z dużymi blokami skał (Gschaute) WW IV, przed jej spłynięciem lepiej ją obejrzeć z brzegu . Po 200 m spokojnej wody napotkamy następne ciężkie miejsce Koppentraun tzw. „Ungschaute”. Miejce to należy wcześniej obejrzeć,a płynąć najlepiej z prawej.Trudność WW IV – V, a przy wysokim stanie wody WW V. Trzy występujące potem stopnie powinny być przeniesione. Do trzeciego mostu kolejowego rząd dalszych katarakt WW IV.

16,0 km

Trzeci most kolejowy, koniec trudności.

17,0 km Most drogowy, wodowskaz, miejsce końcowe dla WW odcinka rzeki Koppentraun. Od tego miejsca jest to rzeka turystyczna bez istotnych trudności.

 

Mój komentarz:

Odcinek od Bad Aussee do mostu drogowego, przy pensjonacie Koppenbrullerbrucke płynęliśmy pod koniec czerwca 2003 przy stanie wodowskazu w Bad Aussee nieco poniżej 90. Była to praktycznie granica spływalności. Zaczynaliśmy przy jazie poniżej dworca i nie mieliśmy żadnych kłopotów z parkowaniem.

Stopień na którym normalnie tworzą się piękne walce ledwie dawał się spłynąć.

Pierwsze 4 km płynęło się przy tym stanie wody z trudem, było bardzo płytko. Szczególnie uciążliwie było to dla pontonu.Zaraz za punktem startu znajdują się 3 małe stopnie gdzie bloki skalne są częściowo umocnione sterczącymi szynami – trzeba uważać. Przy wyższym stanie wody – zapraszają do zabawy.

Po dalszym 1 km znajduje się tama, którą można spłynąć po lewej pochylnią dla ryb. Pierwsze 4 km nie dają odczuć późniejszych trudności, charakter rzeki zbliżony raczej do Salzy. Trudniejsza i bardziej interesująca staje się rzeka dopiero od drugiego mostu kolejowego.

Od drugiego mostu kolejowego wody było już wystarczająco dużo ale szukanie drogi miedzy kamieniami wymagało sporego wysiłku, z tego tez powodu dużo pracy mieli pontoniarze. Ale nawet przy tym stanie wody spadki i katarakty były imponujące.

Pierwsza charakterystyczna katarakta, „Gschaute”, zaczyna się względnie prosto, wspina się na pierwszy stopień i kończy 100m zjazdem.

Po krótkim płaskim odcinku następują stopnie katarakty „Ungschaute” (WW 4-5)

Po „Ungschaute” mamy jeszcze kilka trudnych spadków ale rzeka stopniowo staj się coraz łatwiejsza.

Za trzecim mostem kolejowym, trudności są na już niewielkie i warto myśleć o zakończeniu spływu.

Jedyne sensowne miejsce zakończenia znajduje się za mostem drogowym po lewej przy parkingu pensjonatu. Jeżeli zamówi się u nich piwo (bardzo dobre i niezbyt drogie) to nie patrzą krzywo na fakt korzystania z ich parkingu.

Reasumując, Koppentraun to jedna z najpiękniejszych rzek Austrii,ale o dużym stopniu trudności stawiającą duże wymagania. Przy wysokiej wodzie wręcz niebezpieczna. Przez cały czas wzdłuż rzeki biegnie droga gruntowa – pieszy szlak turystyczny. Naprawdę trudne momenty można zawsze wcześniej obejrzeć a w razie potrzeby dość łatwo obnieść.

Niestety istnieją plany wybudowania elektrowni na tym odcinku co spowodowałoby bezpowrotne zniszczenie tego fragmentu rzeki. Dlatego zbierane są podpisy pod petycją i organizowane są akcje protestacyjne. Szczegóły znaleźć można na portalu www.koppentraun.at.

Jeżeli nie byliście jeszcze na Koppentraun, to lepiej się pośpieszcie!!!

 

Komentarze I Galeria I Rzeki

Dodaj odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *