Nawigacyjne menu
MORACA

MORACA

  • Autor: Jarek
  • Data spłynięcia: 30 maja 2011
  • Kategoria:
  • Adres: podgorica
 Opis wg. www.kajaktour.de

Moraca

Południowo-wschonia Czarnogóra

Moraca jest  po Tarze  najbardziej interesującą rzeką  rzeka w Czarnogórze. Z jednej strony, rzeka i oferuje piękne, czasem nawet doskonale piękne wąwozy, z drugiej strony, mamy  tu długie odcinki rzeki z  wcale  nie krótkimi  odcinkami białej wody.Moraca ma źródła w centrum Czarnogóry na wysokości  2280 m i płynie na południe gdzie  w mieście Podgorica kieruje się w  kierunku   Jeziora Szkoderskiego ,  leżącego w pobliżu Morza Adriatyckiego. Od swych  źródeł  aż  prawie do Podgoricy    Moraca przepływa przez zwarte skaliste , i sporadycznie zalesione wąwozy o różnej głębokości.
 
Najszybsza droga z  Niemic prowadzi przez prawie zakończoną siec płatnych autostrad biegnących aż do Splitu. Po tym  odcinku podróż staje się  o wiele trudniejsze. Wynika to z faktu ze droga aż do ,  Podgoricy biegnie  przez wiele ośrodków turystycznych na wybrzeżu Adriatyku .Das Umsetzen vorTak jak  w okolicy  Tary, tutaj także nie ma kempingów. Nie ma tutaj także  małych drewnianych domków  które można było spotkać na stacjach raftingowych przy Tarze. Tylko kilkaset metrów w dół od klasztoru Moraca znajduje się mały drewniany barak przy miejscu biwakowym. Pozostaje jeszcze możliwość biwakowania na dziko lub na terenie prywatnym  , lub znalezienie   prywatnej kwatery.Podczas drogi  przez górną czesć doliny  Moracy , nie sposób jest  pominąć klasztor w Moracy. Warto zobaczyć piękne elementy sztuki  klasztornej  a  w szczególności ciekawe historycznie freski we wnętrzu. Wstęp na Moraca Manastirjest bezpłatny.
Uwagi dotyczące  najwyższego odcinka  Moracy
Oprócz niezbyt aktualnych opisów z  przewodnika  DKV -Europa Południowo-Wschodniej znajdziemy  kilka nowych  informacji o rzekach  w Czarnogórze  w Kanumagazin Nr. 2/2007 . Jeśli chodzi o najwyższy odcinek  Moracy (Redice – Klasztor Moraca) to przewodnik DKV podaje  na  pierwszych 2/3 odcinka trudności  klasy IV-V a na ostatniej 1/3  (licząc od drogi do  przełęczy w Taratal)  jako WW II-III-IV. Opis  z   Kanumagazin koryguje trudności  na WW V-VI (przynajmniej do mostu drogowego nad klasztorem).Zachęcający widok  odcinka rzeki powyżej klasztoru  spowodował chęć  sprawdzenie rzeczywistego stanu rzeki na tym odcinku. Niestety, rekonesans nie zakończył się sukcesem. Na pierwszych   2-3 km drogi w kierunku przełęczy Taratal odchodzącej od  E 65 (ok. 8 km od  klasztoru licząc wzdłuż rzeki ) nie sposób  znaleźć dostępu do rzeki. Co prawda  od drogi która prowadzi do Savnik,  odgałęzia się mała polna drogą  w kierunku rzeki ale jest ona nieprzejezdna.Po zejściu nad rzekę bezpośrednio za  ciężkim fragmentem dzikiej wody już po około 1-2 kilometrach spotkaliśmy  bardzo niebezpieczne przejście WW VI , które spowodowało zakończenie  płynięcia. Kajaki po  trudnym  i bardzo stromym zboczu wynieśliśmy do wysoko biegnącej w tym miejscu drogi..Płynięcie  kontynuowaliśmy następnego dnia na odcinku poniżej  klasztoru.
Odcinek: Górna Moraca
Moraca klasztor – Trmanje
Długość i trudności: 8,5 km WW II-III-IV
DKV-km:  km 18 – km 26,5 (nowy)
Spływalność do maja
Ocena krajobrazu: 1-2

 

Punkt startu  dla tego pięknego  i technicznie ciekawego odcinka dzikiej wody  leży dokładnie przy  jest na klasztorze Moraca. Tutaj, na południowym obrzeżu  klasztoru mamy parking (> N 42 ° 45 ’51”E 19 ° 23 ’23” ) gdzie można zostawić auta. Z tego miejsca prowadzi  z tyłu istniejących budynków droga opadającą  w dół aż do mostku nad rzeką. Na  lewym brzegu pod mostem (patrz zdjęcie  poniżej) znajduje się żwirowy brzeg  gdzie można rozpocząć płyniecie.
Po lekkim  początku,  rozpoczyna się  wkrótce interesujące 4,5 km trasy  biegnącej w kanionie.
Trudności tworzą  piękne  zablokowania do WW III-IV. Po trudniejszych fragmentach (np. patrz zdjęcie  poniżej) zawsze mamy fragmenty łatwej wody pozwalające odpocząć. Po prawej  i / lub po lewej stronie rzeki mamy w większości strome ściany skalne
Mamy  dwa  trudne miejsca wymagające  specjalnej uwagi.Pierwsze to 100 m  długości katarakta (WW IV) składająca się z obmywanych przez wodę bloków skalnych ,wysokich fal i odwojów (patrz oba  zdjęcia poniżej .Obejrzenie tego  przejścia jest możliwe  z lewego brzegu. Trudny stopień początkowy  może być ewentualnie  obniesiony.
Drugie to  nieczytelne  wąskie gardło (klasa IV) przy stromej ścianie po lewej (patrz zdjęcie  poniżej). To miejsce jest za dobrze widocznym wrakiem samochodu ze zwęglonym drzewem leżącym w środku rzeki .
Większość wody płynie  tu w 2 m szerokim gardle , by następnie nieco się rozszerzyć w lekkim zakręcie w prawo. Pod koniec prąd wciska pod stromą ścianę urwiska  (patrz zdjęcie powyżej) Jeżeli jest to konieczne można nieco kłopotliwe przenieść sprzęt  na prawym brzegu po kamieniach
Za małym mostkiem , tuż przed dopływem   Mrtvicą po  prawej stronie, wąwóz staje się bardziej otwarty . Trudności znowu maleją  do WW I-II (III) . Rzeka za dopływem jest znacznie szersza, i odsłania się  teraz piękny widok na okoliczne góry (patrz zdjęcie poniżej).
2.5 km od dopływu mamy  po prawej stronie  szeroki żwirowy brzeg  poniżej zalecanego punktu wyjścia (patrz zdjęcie powyżej).Ostatni dogodny punkt  wyjścia przed następującym potem  odcinkiem z miejscem WW V ,  jest osiągalny dojazdem do rzeki na wysokości  wsi Trmanje. Zjazd znajduje się  8.4 km od klasztoru z biegiem rzeki. Mamy tam po prawej stronie  drogi E 85 , tuż przed mostem odgałęzienie  z małym drogowskazem  Trmanje `'(> N 42 ° 42 ’03”E 19 ° 22 ’29”), Droga od  szosy  E 65 wkrótce zamienia się w polna drogę i kończy się po  kilkuset metrach   na dużym obszarze żwiru, zaledwie kilka metrów od rzeki. Niestety, ten sposób dojazdu  jest  dostępny tylko dla pojazdów z wysokim zawieszeniem.Ale to miejsce jest całkiem  dobre, do noclegu  (łącznie z rozbiciem  namiotów), o ile zostawi się możliwość przejazdu dla samochodów ciężarowych, które podjeżdżają czasami do brzegu żeby nabrać żwiru.Aby nie pominąć punkt wyjścia na żwirowym brzegu należy je obejrzeć wcześniej przed   zejściem na wodęOstateczna  możliwość opuszczenia   rzeki przed wspomnianym wcześniej „piątkowym” odcinkiem znajduje się  2 km w dół rzeki, gdzie  również na prawym brzegu, przy szosie  E 65 jest bardzo duży parking. Bezpośrednio za parkingiem idąc z prądem rzeki, mamy po  lewej , stromy betonowy kanał odpływowy prowadzący w   dół do rzeki . W dolnej części kanału brakuje kilku elementów. Tutaj trzeba kajaki około 7-8 metrów podnieść a następnie pociągnąć w górę  po kanale. Nawet jeśli żal nam zrezygnować w pierwszej  części  imponującego Kanionu Moracy  (patrz zdjęcie  poniżej), to musimy mieć świadomość  że wyjścia jest tu bardzo trudne i dlatego lepiej zakończyć  płyniecie przy Trmanje 400 m po awaryjnym miejscu wyjścia przy parkingu  następuje miejsce WW V.Informacje  o km podane w przewodniku  DKV dla w tego odcinka  nie są całkowicie dokładne:

DKV-stary DKV-nowy Miejsce  / szczegóły
18 18 Klasztor Moraca, punkt rozpoczęcia
20 19 Początek małego kanionu
23 24 Prawy dopływ  Mrtvica
23,5 26,5 Po prawej dobry punkt wyjścia, na początku Wielkiego Kanionu
25,5 28,5 Po Prawej ostatnia drogę wyjścia
28,9 28,9 Miejsce  WW V’

Uwaga: Wszystkie zdjęcia i informacje pochodzą  z  09 Maja 2007. roku. W tym dniu poziom wody był pomiędzy niskim i średnim stanem.. Wszystkie miejsca były  spływalne .Podana skala trudności  dotyczy  średniego stanu wody.

Zdjęcie nr 5 A. Engels, nr 7, R. Boling

Odcinek: Wielki Kanion
Trmanje – podjazd do żwirowego brzegu
Długość i trudności: 10.5 km WW I-II-III (V)
DKV-km: 26,5 km (nowy) – 37 km
Spływalność: cały rok
Ocena krajobrazu: 1

 

Krótkie wprowadzenie: ten odcinek nie był spływany  a miejsce WW V nie mogło być obniesione. Opis ten odnosi się zatem do  informacji zawartych w przewodniku DKV.
. .. .Wkrótce po możliwym punkcie  wejścia i wyjścia przy   Trmanje  zaczyna się  Wielki  Canyon Moracy. Po lewej i prawej stronie rzeki wznoszą się pionowe ściany skalne. Trudności techniczne, są jednak niewielkie.
Po 2,4 kilometrach następuje przy zakręcie  w lewo silnie zablokowane przejście , z dużym spadkiem  osiągające przy średnim  poziomie wody do WW V (szczegóły na następnym zdjęciu. Obniesienie  tego fragmentu jest możliwe tylko przy  bardzo niskim poziomie wody. Ocena sytuacji w tym miejscu jest  możliwa przed zejściem na wodę  z szosy  E 65 Ze względu na duża odległość drogi do rzeki , łatwo jest się pomylić co do oceny wysokości stopni ,spadków i możliwej drogi przepłynięcia.
. .. .Aby zapoznać się z sytuacją z drogi można tuż po (długim )  tunelu nr 7, skręcić  w lewo na  duży parking  (widoczny na zdjęciu po  prawej w  lewej części zdjęcia). To miejsce parkowania  następujące około 3 km poniżej skrętu  na Trmanje.
Opisane w przewodniku ciężkie  200 m przejście  nie może  być rozpoznane . Wg opisu w DKV na kolejnych  kilometrach rzeki mamy piękną  białą wodę z miejscami o trudności do WW III.Kilometr później strome sciany wąwozu skalnego otwierają się. Od  tego miejsca   Moraca płynie najczęściej  pomiędzy  wysokimi  na 15-25 m pionowymi ścianami skalnymi.Ze względu na te pionowe ściany, trudno jest znaleźć   dostępu do rzeki na  odcinku kilku następnej kilometrów. Tylko 2,5 km poniżej miejsca WW V  istnieje poniżej małego parkingu możliwość trudnego zejścia ( zjazdu po stromym piargowym  zboczu).Ponieważ krajobraz wokół  rzeki jest nadal bardzo piękny , warto kontynuować  płyniecie.Zdjęcie nr 1 R. Boling
Odcinek: Dolna Moraca
Żwirowy brzeg – Bioce
Długość i trudności: 15 km WW I-II-III (IV / V)
DKV-km: km 37 – 52 km
Spływalność ewentualnie przez cały rok
Ocena krajobrazu: 1-2

 

Pierwszy bardzo dobrze nadającym  się do startu  punktem dla  spłynięcia  Dolnej Moracy  jest miejsce około 8 km poniżej miejsca WW V. Tutaj, tuż za osadą   Dromira odchodzi od  E 65 szutrowa droga do rzeki  w okolice  dużego żwirowego fragmentu rzeki. Jest to  droga dojazdowa dla ciężarówek wybierających żwir z rzeki.
Na początku mamy spokojne płyniecie (patrz zdjęcie powyżej). Ale wkrótce rozpoczynają się jedne za drugimi  trudniejsze przejścia.Bei der ersten Passage handelt es sich um einen 2 Meter hohen Abfall mit kräftig überspülten Felsblöcken und stark aufquellendem Unterwasser (WW IV-V; s. beide Bilder unten). Pierwsze przejście jest spadek 2-metrowy intensywnie myte przez skały i silny obrzęk pod wodą (klasa IV-V, zarówno patrz zdjęcia poniżej). Der linke pyramidenartige große Konglomeratfelsen ist unterspült. Lewy piramidy duże zlepieńca jest zmyte. Die Situation ist vor einer Befahrung zu besichtigten. Sytuacja jest sprawdzony przed zejściem do. Ein Umtragen ist am rechten Ufer über die hier befindlichen steilen Felsbänder mühsam möglich. Portage jest na prawym brzegu strome skały znajduje się tutaj boleśnie możliwe. Evtl. Być może. besteht am linken Ufer, bei den hier befindlichen großen Felsblöcken eine einfachere Möglichkeit zum Umtragen (?). jest na lewym brzegu, na dużych głazów znajduje się tu prostszy sposób portage (?).
Znowu mamy lżejszy odcinek z kilkoma stopniami o bardziej sportowym charakterze. Po zaledwie 2 kilometrach mamy  następnie trudne miejsce.
. .Hierbei handelt es sich um einen hohen Abfall (WW V) in einer engen Klamm mit stark rückläufigem Unterwasser. Jest to wysokiej odpadów (WW V) w wąskim kanionie z gwałtownie spada pod wodą. Auch dieses Stelle ist unbedingt wegen dem Rücklauf vor einer Befahrung zu besichtigen, ggf. auch zu sichern. Także w tym miejscu jest powrót przed zejściem do odwiedzenia na pewno, bezpieczne i, w razie potrzeby.Hier besteht die Möglichkeit, die Passage über einen fast 150 m langen Trampelpfad an der linken Schluchtkante weiträumig, aber gut zu umtragen. Tutaj krawędzi kanionu, istnieje możliwość przejścia na prawie 150-metrowej trasy po lewej stronie na dużym obszarze, ale dobre do portage.
Nach dem Wiedereinstieg folgt nach 200 Meter ein schöner wuchtiger Schwall (WW III; s. Bild unten). Po ponownym wejściu po 200 metrach po pięknej gwałtowny wzrost (WW III, patrz zdjęcie poniżej).
150 Meter danach dann noch einmal eine etwas schwerere Stelle, ein stufiger, leicht verblockter Schwall (WW IV-; s. Bild oben). 150 metrów po tym znowu nieco cięższe ciała, scena, światła wzrost verblockter (WW IV, patrz zdjęcie powyżej). Diese Stelle kann notfalls über die Felsblöcke zu beiden Seiten umtragen werden. Organ ten może w razie potrzeby głazów po obu stronach portage.Danach strömt der Fluss auf einem ganz kurzen Stück in Kurven zwischen riesigen Felsblöcken, zwischen denen große aufquellende Pilze die Einhaltung der eigentliche Fahrtrichtung erschweren. Następnie rzeka płynie na bardzo krótki kawałek na zakrętach pomiędzy ogromnymi głazami, gdzie duże grzyby obrzęk zgodności z rzeczywistym kierunkiem jazdy trudno między nimi. Evtl. Być może. muß man hier in einem ausgeprägten Kehrwasser noch einmal eine zusätzliche Runde drehen. musi być tutaj w dodatkowe silny wir raz odwrócić jeden.Danach treten die Berge etwas zurück. Po tym terminie w górach trochę z tyłu. Es folgt bis zum Ausstieg ein sehr langer Abschnitt mit weitgehend WW I-II. Wynika z wyjściem na bardzo długim odcinku z najczęściej WW I-II. Lediglich 4-5 III´er-Stellen, insbesondere zum Ende, unterbrechen die nun nur noch leichte Wildwassertour. Jedynie 4-5 III „miejsc, szczególnie pod koniec, wyłącz teraz tylko łagodne białe tour wody.Typisch für die Untere Moraca ist, dass der Fluss auf fast der gesamten Strecke zwischen 15-25 m hohen senkrechten Konglomeratwänden fließt (s. Bild unten). Typowy Dolnego Moraca jest, że rzeka prawie cały zasięg 15-25 m wysokości ścian pionowych konglomeratu przepływy (patrz zdjęcie poniżej). Der Fluss ist relativ breit und erlaubt daher immer einen Blick auf die umliegenden Berge. Rzeka jest stosunkowo szeroka i pozwala bardziej widoki na okoliczne góry.
100 m nach Unterfahren der großen Straßenbrücke beim Ort Bioce kann am rechten Ufer die Paddeltour an einer Kiesbank beendet werden. 100 m po przejściu pod mostem autostrady w miejscu BioC może bank Spływ kajakowy na żwir kończy się bar są na prawo. Hier führt ein kleiner Weg zu einer kleinen Straße, die direkt darauf zu einer weiteren Brücke über die Moraca führt, den Hang hinauf (> N 42° 30′ 50”, E 19° 20′ 45” ). Oto mały droga prowadzi do małej ulicy, bezpośrednio do innego mostu nad Moraca na stoku (> N 42 ° 30 „50”E 19 ° 20 ’45” ).
Wer möchte, kann die Fahrt hier auch noch einige Kilometer fortsetzten. Każdy, kto chce może również kontynuować podróż o kilka kilometrów. Der Fluss fließt weiterhin zwischen hohen und schönen Konglomeratwänden. Rzeka zaczyna przepływać pomiędzy wysokimi ścianami i piękne konglomeratu. Die Schwierigkeiten dürften weiterhin bei WW I-II liegen. Trudności mogą WW I-II są zamknięte. Das evtl. Auftauchen einer III´er-Stelle kann jedoch nicht ausgeschlossen werden. Pojawienie się ewentualnie III „strony nie można wykluczyć. Eine mögliche Ausstiegstelle müßte erkundet werden, evtl. in der Nähe der Straßenbrücke der E 65 ein Kilometer nördlich des Stadtrandes von Podgorica. Możliwe punkt wyjścia należy zbadać, ewentualnie km, w pobliżu mostu w E 65 na północ od obrzeżach Podgorica.Hinweis: Alle Fotos und Infos basieren auf den 10. Uwaga: Wszystkie zdjęcia i informacje oparte są na 10. Mai 2007. Maja 2007 roku. Der Flussabschnitt hatte an diesem Tag einen etwas unter Mittelwasser liegenden Wasserstand. Odcinek rzeki w tym dniu miała nieco zasobów wody leżący pod poziomem wody. Alles wäre evtl. durchgehend befahrbar gewesen, die beiden schwersten Stellen wurden jedoch umtragen. Wszystko byłoby jednym ciągłym sekcji, dwóch najgorszych miejsc pracy portage, jednak. Die wildwassertechnischen Bewertungen beziehen sich auf mittlere Wasserstände. Whitewater ocen technicznych są oparte na średnim poziomie wody.
Andere Flüsse der Umgebung Pozostałe rzeki w środowisku
Lim: Die östlich der Moraca liegende Lim wurde am 07.05.07 bei einem hohen Wasserstand vom Sportplatz kurz nach dem Abfluss des Plav-Sees (DKV-km 1) bis zu einer kleinen Straßenbrücke kurz vor Andrijevica (DKV-km 25) befahren. Lim:na wschód od Moraca Lim leżał w 7:05:07 wysoki poziom wody z ziemi sportu tuż po ucieczce Plav Lake (DKV-km 1) do małego mostu tuż przed Andrijevica (DKV-km 25) pracują.Auf diesem Abschnitt wurden etliche Autowracks im und am Fluss vorgefunden, das Ufer war teilweise überseht von Plastikflaschen und anderem Müll. W tej części, wraki samochodów, a niektóre zostały znalezione w rzece, bank został częściowo zobaczyć z plastikowych butelek i innych śmieci. Auch im Fluss schwamm etliches herum. Także pływał w rzece trochę dookoła. Auf Bilder und eine Beschreibung wird daher hier verzichtet. Aby zdjęcia i opis jest zatem pominąć. Aufgrund dieser Zustände kann nur von einer Befahrung der Lim abgeraten werden. Ponieważ z tych warunków może zejście z Lim doradza tylko.Schade, dass die Bevölkerungsteile von Montenegro nahe der albanischen Grenze so wenig für den Erhalt der Umwelt übrig haben und alles im Fluss entsorgen. Szkoda, że społeczeństwa Czarnogóry w pobliżu granicy z Albanią tak niewiele dla ochrony środowiska nie zostawili w rzece i zbywać wszystko.Tara, Piva, Drina, Sudjeska: patrz opis dla Tara .

Translate I Seitenanfang I Flüsse Tłumacz I Top I płynie

 

Moraca jest  po Tarze  najbardziej interesującą rzeką  rzeka w Czarnogórze. Z jednej strony, rzeka i oferuje piękne, czasem nawet doskonale piękne wąwozy, z drugiej strony, mamy  tu długie odcinki rzeki z  wcale  nie krótkimi  odcinkami białej wody.

Czarnogóry na wysokości  2280 m i płynie na południe gdzie  w mieście Podgorica kieruje się w  kierunku   Jeziora Szkoderskiego ,  leżącego w pobliżu Morza Adriatyckiego. Od swych  źródeł  aż  prawie do Podgoricy    Moraca przepływa przez zwarte skaliste , i sporadycznie zalesione wąwozy o różnej głębokości.Untere Moraca

Najszybsza droga z  Niemiec prowadzi przez prawie zakończoną siec płatnych autostrad biegnących aż do Splitu. Po tym  odcinku podróż staje się  o wiele trudniejsze. Wynika to z faktu ze droga aż do ,  Podgoricy biegnie  przez wiele ośrodków turystycznych na wybrzeżu Adriatyku .Tak jak  w okolicy  Tary, tutaj także nie ma kempingów. Nie ma tutaj także  małych drewnianych domków  które można było spotkać na stacjach raftingowych przy Tarze. Tylko kilkaset metrów w dół od klasztoru Moraca znajduje się mały drewniany barak przy miejscu biwakowym. Pozostaje jeszcze możliwość biwakowania na dziko lub na terenie prywatnym  , lub znalezienie   prywatnej kwatery.Podczas drogi  przez górną cześć doliny  Moracy , nie sposób jest  pominąć klasztor w Moracy. Warto zobaczyć piękne elementy sztuki  klasztornej  a  w szczególności ciekawe historycznie freski we wnętrzu. Wstęp na Moraca Manastir jest bezpłatny.

Uwagi dotyczące  najwyższego odcinka  Moracy

Oprócz niezbyt aktualnych opisów z  przewodnika  DKV -Europa Południowo-Wschodniej znajdziemy  kilka nowych  informacji o rzekach  w Czarnogórze  w Kanumagazin Nr. 2/2007 . Jeśli chodzi o najwyższy odcinek  Moracy (Redice – Klasztor Moraca) to przewodnik DKV podaje  na  pierwszych 2/3 odcinka trudności  klasy IV-V a na ostatniej 1/3  (licząc od drogi do  przełęczy w Taratal)  jako WW II-III-IV. Opis  z   Kanumagazin koryguje trudności  na WW V-VI (przynajmniej do mostu drogowego nad klasztorem).
Zachęcający widok  odcinka rzeki powyżej klasztoru  spowodował chęć  sprawdzenie rzeczywistego stanu rzeki na tym odcinku. Niestety, rekonesans nie zakończył się sukcesem. Na pierwszych   2-3 km drogi w kierunku przełęczy Taratal odchodzącej od  E 65 (ok. 8 km od  klasztoru licząc wzdłuż rzeki ) nie sposób  znaleźć dostępu do rzeki. Co prawda  od drogi która prowadzi do Savnik,  odgałęzia się mała polna drogą  w kierunku rzeki ale jest ona nieprzejezdna.Po zejściu nad rzekę bezpośrednio za  ciężkim fragmentem dzikiej wody już po około 1-2 kilometrach spotkaliśmy  bardzo niebezpieczne przejście WW VI , które spowodowało zakończenie  płynięcia. Kajaki po  trudnym  i bardzo stromym zboczu wynieśliśmy do wysoko biegnącej w tym miejscu drogi..Płynięcie  kontynuowaliśmy następnego dnia na odcinku poniżej  klasztoru.
Odcinek: Górna Moraca
Moraca klasztor – Trmanje
Długość i trudności: 8,5 km WW II-III-IV
DKV-km:  km 18 – km 26,5 (nowy)
Spływalność do maja
Ocena krajobrazu: 1-2
Punkt startu  dla tego pięknego  i technicznie ciekawego odcinka dzikiej wody  leży dokładnie przy  jest na klasztorze Moraca. Tutaj, na południowym obrzeżu  klasztoru mamy parking (> N 42 ° 45 ’51”E 19 ° 23 ’23” ) gdzie można zostawić auta. Z tego miejsca prowadzi  z tyłu istniejących budynków droga opadającą  w dół aż do mostku nad rzeką. Na  lewym brzegu pod mostem (patrz zdjęcie  poniżej) znajduje się żwirowy brzeg  gdzie można rozpocząć płyniecie.
Po lekkim  początku,  rozpoczyna się  wkrótce interesujące 4,5 km trasy  biegnącej w kanionie.
Trudności tworzą  piękne  zablokowania do WW III-IV. Po trudniejszych fragmentach (np. patrz zdjęcie  poniżej) zawsze mamy fragmenty łatwej wody pozwalające odpocząć. Po prawej  i / lub po lewej stronie rzeki mamy w większości strome ściany skalne .
Mamy  dwa  trudne miejsca wymagające  specjalnej uwagi.

Pierwsze to 100 m  długości katarakta (WW IV) składająca się z obmywanych przez wodę bloków skalnych ,wysokich fal i odwojów (patrz oba  zdjęcia poniżej .Obejrzenie tego  przejścia jest możliwe  z lewego brzegu. Trudny stopień początkowy  może być ewentualnie  obniesiony

Drugie to  nieczytelne  wąskie gardło (klasa IV) przy stromej ścianie po lewej (patrz zdjęcie  poniżej). To miejsce jest za dobrze widocznym wrakiem samochodu ze zwęglonym drzewem leżącym w środku rzeki .
Większość wody płynie  tu w 2 m szerokim gardle , by następnie nieco się rozszerzyć w lekkim zakręcie w prawo. Pod koniec prąd wciska pod stromą ścianę urwiska  (patrz zdjęcie powyżej) Jeżeli jest to konieczne można nieco kłopotliwe przenieść sprzęt  na prawym brzegu po kamieniach
2.5 km od dopływu mamy  po prawej stronie  szeroki żwirowy brzeg  poniżej zalecanego punktu wyjścia (patrz zdjęcie powyżej).Ostatni dogodny punkt  wyjścia przed następującym potem  odcinkiem z miejscem WW V ,  jest osiągalny dojazdem do rzeki na wysokości  wsi Trmanje. Zjazd znajduje się  8.4 km od klasztoru z biegiem rzeki. Mamy tam po prawej stronie  drogi E 85 , tuż przed mostem odgałęzienie  z małym drogowskazem  Trmanje `'(> N 42 ° 42 ’03”E 19 ° 22 ’29”), Droga od  szosy  E 65 wkrótce zamienia się w polna drogę i kończy się po  kilkuset metrach   na dużym obszarze żwiru, zaledwie kilka metrów od rzeki. Niestety, ten sposób dojazdu  jest  dostępny tylko dla pojazdów z wysokim zawieszeniem.Ale to miejsce jest całkiem  dobre, do noclegu  (łącznie z rozbiciem  namiotów), o ile zostawi się możliwość przejazdu dla samochodów ciężarowych, które podjeżdżają czasami do brzegu żeby nabrać żwiru.Aby nie pominąć punkt wyjścia na żwirowym brzegu należy je obejrzeć wcześniej przed   zejściem na wodęOstateczna  możliwość opuszczenia   rzeki przed wspomnianym wcześniej „piątkowym” odcinkiem znajduje się  2 km w dół rzeki, gdzie  również na prawym brzegu, przy szosie  E 65 jest bardzo duży parking. Bezpośrednio za parkingiem idąc z prądem rzeki, mamy po  lewej , stromy betonowy kanał odpływowy prowadzący w   dół do rzeki . W dolnej części kanału brakuje kilku elementów. Tutaj trzeba kajaki około 7-8 metrów podnieść a następnie pociągnąć w górę  po kanale. Nawet jeśli żal nam zrezygnować w pierwszej  części  imponującego Kanionu Moracy  (patrz zdjęcie  poniżej), to musimy mieć świadomość  że wyjścia jest tu bardzo trudne i dlatego lepiej zakończyć  płyniecie przy Trmanje 400 m po awaryjnym miejscu wyjścia przy parkingu  następuje miejsce WW V.

 

Informacje  o km podane w przewodniku  DKV dla w tego odcinka  nie są całkowicie dokładne:

DKV-stary DKV-nowy Miejsce  / szczegóły
18 18 Klasztor Moraca, punkt rozpoczęcia
20 19 Początek małego kanionu
23 24 Prawy dopływ  Mrtvica
23,5 26,5 Po prawej dobry punkt wyjścia, na początku Wielkiego Kanionu
25,5 28,5 Po Prawej ostatnia drogę wyjścia
28,9 28,9 Miejsce  WW V’

 

Uwaga: Wszystkie zdjęcia i informacje pochodzą  z  09 Maja 2007. roku. W tym dniu poziom wody był pomiędzy niskim i średnim stanem.. Wszystkie miejsca były  spływalne .Podana skala trudności  dotyczy  średniego stanu wody.
Uwaga: Wszystkie zdjęcia i informacje pochodzą  z  09 Maja 2007. roku. W tym dniu poziom wody był pomiędzy niskim i średnim stanem.. Wszystkie miejsca były  spływalne .Podana skala trudności  dotyczy  średniego stanu wody.

Zdjęcie nr 5 A. Engels, nr 7, R. Boling

Abschnitt: Große Schlucht
Trmanje – Zufahrt Kiesbank
Länge und Schwierigkeit: 10,5 km WW I-II-III (V)
DKV-km: km 26,5 (neu) – km 37
Befahrbarkeit: ganzjährig
Landschaftsbewertung: 1
Direkt vorweg: Dieser Abschnitt wurde nicht befahren, da die V´er-Stelle nicht umtragen werden konnte und ein früherer Einstieg nach der V´er-Stelle als die unten angegebene Zufahrt zur Kiesbank nicht gefunden wurde. Diese Beschreibung bezieht sich daher auf Erkundungen vor Ort unter Berücksichtigung der Angaben im DKV-Führer.
..Kurz nach der möglichen Ein- und Ausstiegstelle bei Trmanje beginnt die Große Schlucht der Moraca. Links und rechts des Flusses steigen senkrechte Felswände empor. Die wildwassertechnischen Schwierigkeiten sind jedoch nur gering.
Nach 2,4 Kilometern folgt dann im Verlauf einer Linkskurve eine wuchtige, schwer verblockte, steile Passage mit Schwierigkeiten bei mittleren Wasserständen von bis zu WW V (siehe insbesondere übernächstes Bild). Ein Umtragen dieser Passage ist nur bei sehr niedrigen Wasserständen möglich. Die Situation und die evtl. mögliche Fahrroute ist auf jeden Fall vor einer Befahrung von oben, d.h. von der Straße der E 65, genau zu erkunden. Aufgrund der Entfernung der Straße zum Fluss kann man sich leicht hinsichtlich der Höhen der Stufen und dem starken Gefälle der Passage verschätzen.
..Zum Erkunden kann oben an der Straße direkt nach dem (längerem) Tunnel Nr. 7 noch vor der Linkskurve an dem hier befindlichen größeren Parkstreifen geparkt werden (s. Bild rechts; am linken Bildrand). Der Parkstreifen folgt etwa 3 Kilometer unterhalb der Abzweigung nach Trmanje.
Die im Flussführer angegebene schwere Stelle 200 m nach der V´er-Stelle konnte vor Ort nicht entdeckt werden. Nach dem DKV-Führer soll auf den nächsten Kilometern schönes Wildwasser mit Stellen bis WW III folgen.Ungefähr 1 Kilometer später öffnet sich die steile Felsschlucht. Ab hier fließt die Moraca zumeist zwischen 15-25 m hohen senkrechten Konglomeratwänden. Aufgrund dieser senkrechten Wände wurden hier und auch auf den nächsten Kilometern keine Zugangsmöglichkeiten zum Fluss gefunden. Lediglich 2,5 Kilometer unterhalb der V´er-Stelle existiert unterhalb eines kleinen Parkplatzes eine mögliche, aber sehr mühsame Aufstiegs- bzw. Abstiegsmöglichkeit über einen hohen rutschigen Geröllhang.Da es landschaftlich im Bereich des Flusses weiterhin sehr schön bleibt, bietet sich sowieso die Weiterfahrt auf dem Fluss an.Bild Nr. 1 von R. Böling
Abschnitt: Untere Moraca
Zufahrt Kiesbank – Bioce
Länge und Schwierigkeit: 15 km WW I-II-III (IV/V)
DKV-km: km 37 – km 52
Befahrbarkeit: evtl. ganzjährig
Landschaftsbewertung: 1-2
Eine erste gut geeignete Einstiegsmöglichkeit für eine Befahrung der Unteren Moraca wurde erst ca. 8 Kilometer unterhalb der V´er-Stelle gefunden. Hier kurz nach der Ansiedlung Dromira zweigt von der E 65 ein Schotterweg links zu einer unten am Fluss liegenden großen Kiesbank. Der Fahrweg dient LKW´s als Zufahrt zur Kiesentnahme am Fluss.
Zunächst beginnt die Fahrt ganz gemächlich (s. Bild oben). Aber schon bald folgt eine der beiden auf diesem Abschnitt befindlichen schweren Passagen.Bei der ersten Passage handelt es sich um einen 2 Meter hohen Abfall mit kräftig überspülten Felsblöcken und stark aufquellendem Unterwasser (WW IV-V; s. beide Bilder unten). Der linke pyramidenartige große Konglomeratfelsen ist unterspült. Die Situation ist vor einer Befahrung zu besichtigten. Ein Umtragen ist am rechten Ufer über die hier befindlichen steilen Felsbänder mühsam möglich. Evtl. besteht am linken Ufer, bei den hier befindlichen großen Felsblöcken eine einfachere Möglichkeit zum Umtragen (?).
Danach wieder leichte Fahrt mit wenigen etwas sportlicheren Stellen. Nach etwas mehr als 2 Kilometern folgt dann die zweite schwere Passage.
.Hierbei handelt es sich um einen hohen Abfall (WW V) in einer engen Klamm mit stark rückläufigem Unterwasser. Auch dieses Stelle ist unbedingt wegen dem Rücklauf vor einer Befahrung zu besichtigen, ggf. auch zu sichern. Hier besteht die Möglichkeit, die Passage über einen fast 150 m langen Trampelpfad an der linken Schluchtkante weiträumig, aber gut zu umtragen.
Nach dem Wiedereinstieg folgt nach 200 Meter ein schöner wuchtiger Schwall (WW III; s. Bild unten).
150 Meter danach dann noch einmal eine etwas schwerere Stelle, ein stufiger, leicht verblockter Schwall (WW IV-; s. Bild oben). Diese Stelle kann notfalls über die Felsblöcke zu beiden Seiten umtragen werden.Danach strömt der Fluss auf einem ganz kurzen Stück in Kurven zwischen riesigen Felsblöcken, zwischen denen große aufquellende Pilze die Einhaltung der eigentliche Fahrtrichtung erschweren. Evtl. muß man hier in einem ausgeprägten Kehrwasser noch einmal eine zusätzliche Runde drehen.Danach treten die Berge etwas zurück. Es folgt bis zum Ausstieg ein sehr langer Abschnitt mit weitgehend WW I-II. Lediglich 4-5 III´er-Stellen, insbesondere zum Ende, unterbrechen die nun nur noch leichte Wildwassertour.Typisch für die Untere Moraca ist, dass der Fluss auf fast der gesamten Strecke zwischen 15-25 m hohen senkrechten Konglomeratwänden fließt (s. Bild unten). Der Fluss ist relativ breit und erlaubt daher immer einen Blick auf die umliegenden Berge.
100 m nach Unterfahren der großen Straßenbrücke beim Ort Bioce kann am rechten Ufer die Paddeltour an einer Kiesbank beendet werden. Hier führt ein kleiner Weg zu einer kleinen Straße, die direkt darauf zu einer weiteren Brücke über die Moraca führt, den Hang hinauf (> N 42° 30′ 50”, E 19° 20′ 45”).
Wer möchte, kann die Fahrt hier auch noch einige Kilometer fortsetzten. Der Fluss fließt weiterhin zwischen hohen und schönen Konglomeratwänden. Die Schwierigkeiten dürften weiterhin bei WW I-II liegen. Das evtl. Auftauchen einer III´er-Stelle kann jedoch nicht ausgeschlossen werden. Eine mögliche Ausstiegstelle müßte erkundet werden, evtl. in der Nähe der Straßenbrücke der E 65 ein Kilometer nördlich des Stadtrandes von Podgorica.Hinweis: Alle Fotos und Infos basieren auf den 10. Mai 2007. Der Flussabschnitt hatte an diesem Tag einen etwas unter Mittelwasser liegenden Wasserstand. Alles wäre evtl. durchgehend befahrbar gewesen, die beiden schwersten Stellen wurden jedoch umtragen. Die wildwassertechnischen Bewertungen beziehen sich auf mittlere Wasserstände.

Moraca

Południowo-wschonia Czarnogóra

Moraca jest  po Tarze  najbardziej interesującą rzeką  rzeka w Czarnogórze. Z jednej strony, rzeka i oferuje piękne, czasem nawet doskonale piękne wąwozy, z drugiej strony, mamy  tu długie odcinki rzeki z  wcale  nie krótkimi  odcinkami białej wody.Moraca ma źródła w centrum Czarnogóry na wysokości  2280 m i płynie na południe gdzie  w mieście Podgorica kieruje się w  kierunku   Jeziora Szkoderskiego ,  leżącego w pobliżu Morza Adriatyckiego. Od swych  źródeł  aż  prawie do Podgoricy    Moraca przepływa przez zwarte skaliste , i sporadycznie zalesione wąwozy o różnej głębokości.
Najszybsza droga z  Niemic prowadzi przez prawie zakończoną siec płatnych autostrad biegnących aż do Splitu. Po tym  odcinku podróż staje się  o wiele trudniejsze. Wynika to z faktu ze droga aż do ,  Podgoricy biegnie  przez wiele ośrodków turystycznych na wybrzeżu Adriatyku .Das Umsetzen vorTak jak  w okolicy  Tary, tutaj także nie ma kempingów. Nie ma tutaj także  małych drewnianych domków  które można było spotkać na stacjach raftingowych przy Tarze. Tylko kilkaset metrów w dół od klasztoru Moraca znajduje się mały drewniany barak przy miejscu biwakowym. Pozostaje jeszcze możliwość biwakowania na dziko lub na terenie prywatnym  , lub znalezienie   prywatnej kwatery.Podczas drogi  przez górną czesć doliny  Moracy , nie sposób jest  pominąć klasztor w Moracy. Warto zobaczyć piękne elementy sztuki  klasztornej  a  w szczególności ciekawe historycznie freski we wnętrzu. Wstęp na Moraca Manastirjest bezpłatny.
Uwagi dotyczące  najwyższego odcinka  Moracy
Oprócz niezbyt aktualnych opisów z  przewodnika  DKV -Europa Południowo-Wschodniej znajdziemy  kilka nowych  informacji o rzekach  w Czarnogórze  w Kanumagazin Nr. 2/2007 . Jeśli chodzi o najwyższy odcinek  Moracy (Redice – Klasztor Moraca) to przewodnik DKV podaje  na  pierwszych 2/3 odcinka trudności  klasy IV-V a na ostatniej 1/3  (licząc od drogi do  przełęczy w Taratal)  jako WW II-III-IV. Opis  z   Kanumagazin koryguje trudności  na WW V-VI (przynajmniej do mostu drogowego nad klasztorem).Zachęcający widok  odcinka rzeki powyżej klasztoru  spowodował chęć  sprawdzenie rzeczywistego stanu rzeki na tym odcinku. Niestety, rekonesans nie zakończył się sukcesem. Na pierwszych   2-3 km drogi w kierunku przełęczy Taratal odchodzącej od  E 65 (ok. 8 km od  klasztoru licząc wzdłuż rzeki ) nie sposób  znaleźć dostępu do rzeki. Co prawda  od drogi która prowadzi do Savnik,  odgałęzia się mała polna drogą  w kierunku rzeki ale jest ona nieprzejezdna.Po zejściu nad rzekę bezpośrednio za  ciężkim fragmentem dzikiej wody już po około 1-2 kilometrach spotkaliśmy  bardzo niebezpieczne przejście WW VI , które spowodowało zakończenie  płynięcia. Kajaki po  trudnym  i bardzo stromym zboczu wynieśliśmy do wysoko biegnącej w tym miejscu drogi..Płynięcie  kontynuowaliśmy następnego dnia na odcinku poniżej  klasztoru.
Odcinek: Górna Moraca
Moraca klasztor – Trmanje
Długość i trudności: 8,5 km WW II-III-IV
DKV-km:  km 18 – km 26,5 (nowy)
Spływalność do maja
Ocena krajobrazu: 1-2

 

Punkt startu  dla tego pięknego  i technicznie ciekawego odcinka dzikiej wody  leży dokładnie przy  jest na klasztorze Moraca. Tutaj, na południowym obrzeżu  klasztoru mamy parking (> N 42 ° 45 ’51”E 19 ° 23 ’23” ) gdzie można zostawić auta. Z tego miejsca prowadzi  z tyłu istniejących budynków droga opadającą  w dół aż do mostku nad rzeką. Na  lewym brzegu pod mostem (patrz zdjęcie  poniżej) znajduje się żwirowy brzeg  gdzie można rozpocząć płyniecie.
Po lekkim  początku,  rozpoczyna się  wkrótce interesujące 4,5 km trasy  biegnącej w kanionie.
Trudności tworzą  piękne  zablokowania do WW III-IV. Po trudniejszych fragmentach (np. patrz zdjęcie  poniżej) zawsze mamy fragmenty łatwej wody pozwalające odpocząć. Po prawej  i / lub po lewej stronie rzeki mamy w większości strome ściany skalne
Mamy  dwa  trudne miejsca wymagające  specjalnej uwagi.Pierwsze to 100 m  długości katarakta (WW IV) składająca się z obmywanych przez wodę bloków skalnych ,wysokich fal i odwojów (patrz oba  zdjęcia poniżej .Obejrzenie tego  przejścia jest możliwe  z lewego brzegu. Trudny stopień początkowy  może być ewentualnie  obniesiony.
Drugie to  nieczytelne  wąskie gardło (klasa IV) przy stromej ścianie po lewej (patrz zdjęcie  poniżej). To miejsce jest za dobrze widocznym wrakiem samochodu ze zwęglonym drzewem leżącym w środku rzeki .
Większość wody płynie  tu w 2 m szerokim gardle , by następnie nieco się rozszerzyć w lekkim zakręcie w prawo. Pod koniec prąd wciska pod stromą ścianę urwiska  (patrz zdjęcie powyżej) Jeżeli jest to konieczne można nieco kłopotliwe przenieść sprzęt  na prawym brzegu po kamieniach
Za małym mostkiem , tuż przed dopływem   Mrtvicą po  prawej stronie, wąwóz staje się bardziej otwarty . Trudności znowu maleją  do WW I-II (III) . Rzeka za dopływem jest znacznie szersza, i odsłania się  teraz piękny widok na okoliczne góry (patrz zdjęcie poniżej).
2.5 km od dopływu mamy  po prawej stronie  szeroki żwirowy brzeg  poniżej zalecanego punktu wyjścia (patrz zdjęcie powyżej).Ostatni dogodny punkt  wyjścia przed następującym potem  odcinkiem z miejscem WW V ,  jest osiągalny dojazdem do rzeki na wysokości  wsi Trmanje. Zjazd znajduje się  8.4 km od klasztoru z biegiem rzeki. Mamy tam po prawej stronie  drogi E 85 , tuż przed mostem odgałęzienie  z małym drogowskazem  Trmanje `'(> N 42 ° 42 ’03”E 19 ° 22 ’29”), Droga od  szosy  E 65 wkrótce zamienia się w polna drogę i kończy się po  kilkuset metrach   na dużym obszarze żwiru, zaledwie kilka metrów od rzeki. Niestety, ten sposób dojazdu  jest  dostępny tylko dla pojazdów z wysokim zawieszeniem.Ale to miejsce jest całkiem  dobre, do noclegu  (łącznie z rozbiciem  namiotów), o ile zostawi się możliwość przejazdu dla samochodów ciężarowych, które podjeżdżają czasami do brzegu żeby nabrać żwiru.Aby nie pominąć punkt wyjścia na żwirowym brzegu należy je obejrzeć wcześniej przed   zejściem na wodęOstateczna  możliwość opuszczenia   rzeki przed wspomnianym wcześniej „piątkowym” odcinkiem znajduje się  2 km w dół rzeki, gdzie  również na prawym brzegu, przy szosie  E 65 jest bardzo duży parking. Bezpośrednio za parkingiem idąc z prądem rzeki, mamy po  lewej , stromy betonowy kanał odpływowy prowadzący w   dół do rzeki . W dolnej części kanału brakuje kilku elementów. Tutaj trzeba kajaki około 7-8 metrów podnieść a następnie pociągnąć w górę  po kanale. Nawet jeśli żal nam zrezygnować w pierwszej  części  imponującego Kanionu Moracy  (patrz zdjęcie  poniżej), to musimy mieć świadomość  że wyjścia jest tu bardzo trudne i dlatego lepiej zakończyć  płyniecie przy Trmanje 400 m po awaryjnym miejscu wyjścia przy parkingu  następuje miejsce WW V.Informacje  o km podane w przewodniku  DKV dla w tego odcinka  nie są całkowicie dokładne:

DKV-stary DKV-nowy Miejsce  / szczegóły
18 18 Klasztor Moraca, punkt rozpoczęcia
20 19 Początek małego kanionu
23 24 Prawy dopływ  Mrtvica
23,5 26,5 Po prawej dobry punkt wyjścia, na początku Wielkiego Kanionu
25,5 28,5 Po Prawej ostatnia drogę wyjścia
28,9 28,9 Miejsce  WW V’

Uwaga: Wszystkie zdjęcia i informacje pochodzą  z  09 Maja 2007. roku. W tym dniu poziom wody był pomiędzy niskim i średnim stanem.. Wszystkie miejsca były  spływalne .Podana skala trudności  dotyczy  średniego stanu wody.

Zdjęcie nr 5 A. Engels, nr 7, R. Boling

Odcinek: Wielki Kanion
Trmanje – podjazd do żwirowego brzegu
Długość i trudności: 10.5 km WW I-II-III (V)
DKV-km: 26,5 km (nowy) – 37 km
Spływalność: cały rok
Ocena krajobrazu: 1

 

Krótkie wprowadzenie: ten odcinek nie był spływany  a miejsce WW V nie mogło być obniesione. Opis ten odnosi się zatem do  informacji zawartych w przewodniku DKV.
. .. .Wkrótce po możliwym punkcie  wejścia i wyjścia przy   Trmanje  zaczyna się  Wielki  Canyon Moracy. Po lewej i prawej stronie rzeki wznoszą się pionowe ściany skalne. Trudności techniczne, są jednak niewielkie.
Po 2,4 kilometrach następuje przy zakręcie  w lewo silnie zablokowane przejście , z dużym spadkiem  osiągające przy średnim  poziomie wody do WW V (szczegóły na następnym zdjęciu. Obniesienie  tego fragmentu jest możliwe tylko przy  bardzo niskim poziomie wody. Ocena sytuacji w tym miejscu jest  możliwa przed zejściem na wodę  z szosy  E 65 Ze względu na duża odległość drogi do rzeki , łatwo jest się pomylić co do oceny wysokości stopni ,spadków i możliwej drogi przepłynięcia.
. .. .Aby zapoznać się z sytuacją z drogi można tuż po (długim )  tunelu nr 7, skręcić  w lewo na  duży parking  (widoczny na zdjęciu po  prawej w  lewej części zdjęcia). To miejsce parkowania  następujące około 3 km poniżej skrętu  na Trmanje.
Opisane w przewodniku ciężkie  200 m przejście  nie może  być rozpoznane . Wg opisu w DKV na kolejnych  kilometrach rzeki mamy piękną  białą wodę z miejscami o trudności do WW III.Kilometr później strome sciany wąwozu skalnego otwierają się. Od  tego miejsca   Moraca płynie najczęściej  pomiędzy  wysokimi  na 15-25 m pionowymi ścianami skalnymi.Ze względu na te pionowe ściany, trudno jest znaleźć   dostępu do rzeki na  odcinku kilku następnej kilometrów. Tylko 2,5 km poniżej miejsca WW V  istnieje poniżej małego parkingu możliwość trudnego zejścia ( zjazdu po stromym piargowym  zboczu).Ponieważ krajobraz wokół  rzeki jest nadal bardzo piękny , warto kontynuować  płyniecie.Zdjęcie nr 1 R. Boling
Odcinek: Dolna Moraca
Żwirowy brzeg – Bioce
Długość i trudności: 15 km WW I-II-III (IV / V)
DKV-km: km 37 – 52 km
Spływalność ewentualnie przez cały rok
Ocena krajobrazu: 1-2

 

Pierwszy bardzo dobrze nadającym  się do startu  punktem dla  spłynięcia  Dolnej Moracy  jest miejsce około 8 km poniżej miejsca WW V. Tutaj, tuż za osadą   Dromira odchodzi od  E 65 szutrowa droga do rzeki  w okolice  dużego żwirowego fragmentu rzeki. Jest to  droga dojazdowa dla ciężarówek wybierających żwir z rzeki.
Na początku mamy spokojne płyniecie (patrz zdjęcie powyżej). Ale wkrótce rozpoczynają się jedne za drugimi  trudniejsze przejścia.Bei der ersten Passage handelt es sich um einen 2 Meter hohen Abfall mit kräftig überspülten Felsblöcken und stark aufquellendem Unterwasser (WW IV-V; s. beide Bilder unten). Pierwsze przejście jest spadek 2-metrowy intensywnie myte przez skały i silny obrzęk pod wodą (klasa IV-V, zarówno patrz zdjęcia poniżej). Der linke pyramidenartige große Konglomeratfelsen ist unterspült. Lewy piramidy duże zlepieńca jest zmyte. Die Situation ist vor einer Befahrung zu besichtigten. Sytuacja jest sprawdzony przed zejściem do. Ein Umtragen ist am rechten Ufer über die hier befindlichen steilen Felsbänder mühsam möglich. Portage jest na prawym brzegu strome skały znajduje się tutaj boleśnie możliwe. Evtl. Być może. besteht am linken Ufer, bei den hier befindlichen großen Felsblöcken eine einfachere Möglichkeit zum Umtragen (?). jest na lewym brzegu, na dużych głazów znajduje się tu prostszy sposób portage (?).
Znowu mamy lżejszy odcinek z kilkoma stopniami o bardziej sportowym charakterze. Po zaledwie 2 kilometrach mamy  następnie trudne miejsce.
. .Hierbei handelt es sich um einen hohen Abfall (WW V) in einer engen Klamm mit stark rückläufigem Unterwasser. Jest to wysokiej odpadów (WW V) w wąskim kanionie z gwałtownie spada pod wodą. Auch dieses Stelle ist unbedingt wegen dem Rücklauf vor einer Befahrung zu besichtigen, ggf. auch zu sichern. Także w tym miejscu jest powrót przed zejściem do odwiedzenia na pewno, bezpieczne i, w razie potrzeby.Hier besteht die Möglichkeit, die Passage über einen fast 150 m langen Trampelpfad an der linken Schluchtkante weiträumig, aber gut zu umtragen. Tutaj krawędzi kanionu, istnieje możliwość przejścia na prawie 150-metrowej trasy po lewej stronie na dużym obszarze, ale dobre do portage.
Nach dem Wiedereinstieg folgt nach 200 Meter ein schöner wuchtiger Schwall (WW III; s. Bild unten). Po ponownym wejściu po 200 metrach po pięknej gwałtowny wzrost (WW III, patrz zdjęcie poniżej).
150 Meter danach dann noch einmal eine etwas schwerere Stelle, ein stufiger, leicht verblockter Schwall (WW IV-; s. Bild oben). 150 metrów po tym znowu nieco cięższe ciała, scena, światła wzrost verblockter (WW IV, patrz zdjęcie powyżej). Diese Stelle kann notfalls über die Felsblöcke zu beiden Seiten umtragen werden. Organ ten może w razie potrzeby głazów po obu stronach portage.Danach strömt der Fluss auf einem ganz kurzen Stück in Kurven zwischen riesigen Felsblöcken, zwischen denen große aufquellende Pilze die Einhaltung der eigentliche Fahrtrichtung erschweren. Następnie rzeka płynie na bardzo krótki kawałek na zakrętach pomiędzy ogromnymi głazami, gdzie duże grzyby obrzęk zgodności z rzeczywistym kierunkiem jazdy trudno między nimi. Evtl. Być może. muß man hier in einem ausgeprägten Kehrwasser noch einmal eine zusätzliche Runde drehen. musi być tutaj w dodatkowe silny wir raz odwrócić jeden.Danach treten die Berge etwas zurück. Po tym terminie w górach trochę z tyłu. Es folgt bis zum Ausstieg ein sehr langer Abschnitt mit weitgehend WW I-II. Wynika z wyjściem na bardzo długim odcinku z najczęściej WW I-II. Lediglich 4-5 III´er-Stellen, insbesondere zum Ende, unterbrechen die nun nur noch leichte Wildwassertour. Jedynie 4-5 III „miejsc, szczególnie pod koniec, wyłącz teraz tylko łagodne białe tour wody.Typisch für die Untere Moraca ist, dass der Fluss auf fast der gesamten Strecke zwischen 15-25 m hohen senkrechten Konglomeratwänden fließt (s. Bild unten). Typowy Dolnego Moraca jest, że rzeka prawie cały zasięg 15-25 m wysokości ścian pionowych konglomeratu przepływy (patrz zdjęcie poniżej). Der Fluss ist relativ breit und erlaubt daher immer einen Blick auf die umliegenden Berge. Rzeka jest stosunkowo szeroka i pozwala bardziej widoki na okoliczne góry.
100 m nach Unterfahren der großen Straßenbrücke beim Ort Bioce kann am rechten Ufer die Paddeltour an einer Kiesbank beendet werden. 100 m po przejściu pod mostem autostrady w miejscu BioC może bank Spływ kajakowy na żwir kończy się bar są na prawo. Hier führt ein kleiner Weg zu einer kleinen Straße, die direkt darauf zu einer weiteren Brücke über die Moraca führt, den Hang hinauf (> N 42° 30′ 50”, E 19° 20′ 45” ). Oto mały droga prowadzi do małej ulicy, bezpośrednio do innego mostu nad Moraca na stoku (> N 42 ° 30 „50”E 19 ° 20 ’45” ).
Wer möchte, kann die Fahrt hier auch noch einige Kilometer fortsetzten. Każdy, kto chce może również kontynuować podróż o kilka kilometrów. Der Fluss fließt weiterhin zwischen hohen und schönen Konglomeratwänden. Rzeka zaczyna przepływać pomiędzy wysokimi ścianami i piękne konglomeratu. Die Schwierigkeiten dürften weiterhin bei WW I-II liegen. Trudności mogą WW I-II są zamknięte. Das evtl. Auftauchen einer III´er-Stelle kann jedoch nicht ausgeschlossen werden. Pojawienie się ewentualnie III „strony nie można wykluczyć. Eine mögliche Ausstiegstelle müßte erkundet werden, evtl. in der Nähe der Straßenbrücke der E 65 ein Kilometer nördlich des Stadtrandes von Podgorica. Możliwe punkt wyjścia należy zbadać, ewentualnie km, w pobliżu mostu w E 65 na północ od obrzeżach Podgorica.Hinweis: Alle Fotos und Infos basieren auf den 10. Uwaga: Wszystkie zdjęcia i informacje oparte są na 10. Mai 2007. Maja 2007 roku. Der Flussabschnitt hatte an diesem Tag einen etwas unter Mittelwasser liegenden Wasserstand. Odcinek rzeki w tym dniu miała nieco zasobów wody leżący pod poziomem wody. Alles wäre evtl. durchgehend befahrbar gewesen, die beiden schwersten Stellen wurden jedoch umtragen. Wszystko byłoby jednym ciągłym sekcji, dwóch najgorszych miejsc pracy portage, jednak. Die wildwassertechnischen Bewertungen beziehen sich auf mittlere Wasserstände. Whitewater ocen technicznych są oparte na średnim poziomie wody.
Andere Flüsse der Umgebung Pozostałe rzeki w środowisku
Lim: Die östlich der Moraca liegende Lim wurde am 07.05.07 bei einem hohen Wasserstand vom Sportplatz kurz nach dem Abfluss des Plav-Sees (DKV-km 1) bis zu einer kleinen Straßenbrücke kurz vor Andrijevica (DKV-km 25) befahren. Lim:na wschód od Moraca Lim leżał w 7:05:07 wysoki poziom wody z ziemi sportu tuż po ucieczce Plav Lake (DKV-km 1) do małego mostu tuż przed Andrijevica (DKV-km 25) pracują.Auf diesem Abschnitt wurden etliche Autowracks im und am Fluss vorgefunden, das Ufer war teilweise überseht von Plastikflaschen und anderem Müll. W tej części, wraki samochodów, a niektóre zostały znalezione w rzece, bank został częściowo zobaczyć z plastikowych butelek i innych śmieci. Auch im Fluss schwamm etliches herum. Także pływał w rzece trochę dookoła. Auf Bilder und eine Beschreibung wird daher hier verzichtet. Aby zdjęcia i opis jest zatem pominąć. Aufgrund dieser Zustände kann nur von einer Befahrung der Lim abgeraten werden. Ponieważ z tych warunków może zejście z Lim doradza tylko.Schade, dass die Bevölkerungsteile von Montenegro nahe der albanischen Grenze so wenig für den Erhalt der Umwelt übrig haben und alles im Fluss entsorgen. Szkoda, że społeczeństwa Czarnogóry w pobliżu granicy z Albanią tak niewiele dla ochrony środowiska nie zostawili w rzece i zbywać wszystko.Tara, Piva, Drina, Sudjeska: patrz opis dla Tara .

Translate I Seitenanfang I Flüsse Tłumacz I Top I płynie

 

 

Dodaj odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *