Nawigacyjne menu
MUR

MUR

  • Autor: Jarek
  • Data spłynięcia: 28 Cze 2001
  • Kategoria:
  • Adres: ramingstein
Opis wg DKV

Rzeka górska
Ujście do Drau (Drawy)

Mur jest rzeką urozmaiconą .W swym górnym biegu ,powyżej TAMSWEG przepływa przez atrakcyjną widokowo dolinę alpejską, technicznie jest tylko odcinkami interesująca. Od TAMSWEG do ST.RUPREDET ładniejsza, umiarkowanie trudniejsza jest o wiele częściej spływana.


Trudność : 18-29 km   WW II-I(IV) ,spadek 14 %o
49-74 km   WW II-III-I ,spadek 6 %o
Spływalność: Górny odcinek do czerwca, od MAUTENDORF całorocznie
Spadek: Górny bieg (łącznie z Murfall)14 %o,dolny 6%o
Wodowskaz: Most TAMSWEG 49 km,optymalnie dla odcinka od TAMSWEG 120-150 cm.
Woda: Czysta
Drogi: Od Tamsweg droga biegnie wzdłuż rzeki.
Biwakowanie: Leśny kamping ( Waldcamping) w TAMSWEG ,ładnie położony przy Taurach Sud .
0,0  km Źródła w wysokich Taurach,2400 m.n.p.m.
15,0 km Rotgulden ,miejsce wodowania poniżej elektrowni przy drewnianym moście. Silne zblokowania i duże spadki.
16,5 km most przy Ollschutzen
17,0 km jeżeli otwarty, przejezdny powyżej ukośnego spadku ,piękna gardziel WW III+
17,5 km

jaz ,nieprzejezdny, lądować po lewej ,przenoska po drodze godne obejrzenia wodospady MUR (Murfall) ,ponowny start przy moście. Dalej najpierw WW II z małymi stopniami, później aż do TAMSWEG trudności maleją, rzeka częściowo uregulowana.

31,0 km po lewej ujście Zederhausbach
48,0 km po lewej ujście Taurach- Sud
49,0 km

most Tamsweg, wodowskaz. Zazwyczaj początek drugiego odcinka MUR. (Można tez zaczynać na Turach przy leśnym kempingu-patrz opis Turach). Początkowo łatwa woda bez przeszkód.

52,0 km

Początek wąwozu Mandling. Lekkie zblokowania WW II-III ,przy wyższym stanie wody większość zatopiona, ,tworzą się tylko fale o umiarkowanej sile.

55,0 km

Drewniany most przed Mandling, zaraz za nim zjazd po kamiennym pochylonym usypisku, dość łatwo. Po kolejnych 200m silny spadek-próg na zakręcie w lewo. Przy wysokim stanie wody WW III+. Wskazane spłyniecie po lewej ale silny prąd spycha na prawo na ścianę skalną przy której dość silny odwój. Za progiem po prawej duża cofka przy ujściu Thomataler Bach. Przed spłynięciem wskazane rozeznanie z brzegu.

55,5 km Szeroki próg-pochylnia przy zakładzie płyt wiórowych.
58,0 km Kendlbruck za mostem zblokowany odcinek około 200m WW III.
60,0 km

Predlitz po prawej ujście Taurrach-Bach. Trudności stopniowo maleją (WW II-I), liczne progi kamienie kilka miejsc zabawowych.

68,0 km

Stadl, most za mostem po lewej ,przed kładką dla pieszych dobry punkt końcowy, dojście do parkingu.

74,0 km

St.Ruprecht, na uwagę zasługuje i zaprasza do zabawy sztuczny odcinek slalomowy z dużymi blokami skalnymi.

75,0 km Drewniany most ,wskazane wysiadanie, dalsze płyniecie mało atrakcyjne.
86,0 km

Murau pomiędzy mostami katarakta WW II-III, za Murau rzeka tworzy typowy odcinek wędrowny bez specjalnych trudności.

 

Mój komentarz:

Ponad 20 km odcinek od Waldcamping (przy Taurach Sud) do Stadl płynęliśmy pod koniec czerwca 2001 około 4 godzin. Stan wody w Tamsweg wynosił 140.Praktycznie wszystkie kamienie w wąwozie Mandling były zakryte, tworzyły się jedynie dość wysokie fale stojące. Jak na tak długi odcinek naprawdę ciekawych miejsc było niewiele (praktycznie 3) :

.

.

.

4-metrowy próg na Taurach Sud ,

.

.

.

próg przy Mandling,

 [youtube http://www.youtube.com/watch?v=2E6xb-6IR1s&w=410&h=310]

.

.

.

i odcinek przy Kendlbruck.

Przy tym stanie wody odwój na progu w Mandling nie trzymał, natomiast bardzo mocno spychało na prawo. W sumie rzeka w miarę dobra na rozpływanie z elementami nieco podnoszącymi adrenalinę .Inną atrakcją rzeki jest tor slalomowy w St.Ruprecht. Aby go osiągnąć trzeba jednak jeszcze płynąć 6 km od Stadl po spokojnej wodzie

.

.

.

Kemping w TAMSWEG bardzo przyjemny o umiarkowanym poziomie cen z ciepłą wodą w umywalkach i prysznicem na żetony ,położony pod lasem tuż przy rzece Przy rozbijaniu namiotów wskazane wybranie miejsca wyżej położonego , po gwałtownej burzy kompletnie nas zalało.


Komentarze I Galeria I Rzeki

Dodaj odpowiedź

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *