Bela ma swoje źródła w Hrubem Jeseniku w Videlskim sedle(880 m.n.p.m). W swej górnej części płynie przez rejon CHKO Jeseníky. Górny odcinek od Domasova jest w większości regulowany. Często mamy wysokie murowane brzegi z małymi stopniami lub większymi jazami. Ponieważ droga cały czas biegnie wzdłuż rzeki warto te miejsca wcześniej obejrzeć i zapamiętać, gdyż szczególnie przy wysokiej wodzie zatrzymanie się przed przeszkodami jest bardzo trudne.
Płyniecie górnego odcinka do Jesenika zajmuje około 2 godzin, a z Jesenika do Mikulovic około 4 godzin.
Trudność i spadki :
Domasov – Jesenik
26,0 – 18,2 km
WW II (III-)
13,0 %o
Jesenik – granica z Polską
18,2 – 0,0 km
WW I (II)
8,0 %o
Spływalność:
Wiosną albo po obfitych deszczach, maksymalnie do czerwca.
od Beli- min 165 cm ,warto jednak ocenić na miejscu.
Niebezpeczeństwa:
Resztki żelazstwa i gruzu po powodzi 1997r, wysoko zbudowane brzegi przed jazami, szczególnie w Jeseniku
Punkty rozpoczęcia i zakończenia :
Horní Marsov 26.0, Jeseník 17.2
26.0 km
droga krajowa[44], Horní Marsov zabudowania po obu stronach rzeki. Teren PN Jeseníky, obowiązują ograniczenia w rezerwatach przyrody.
25.3 km
o wysokości 1.0 m, kanał po lewej. Jaz uszkodzony !!drogi lokalnej
24.8 km
drogi krajowej [44], Bělá pod Pradědem zabudowania po obu stronach rzeki + 600m drogi lokalnej
23.9 km
po lewej uchodzi Keprnický potok kanał po lewej !! ; kamienisty spadek
23.8 km
po prawej uchodzi Borový potok drogowy. Domasov zabudowania po obu stronach rzeki + 600m drogowy
22.8 km
3x !! podczas wysokiego stanu wody długie mocne odwoje, wtedy X. Adolfice; zabudowania po obu stronach rzeki
21.8 km
drogowy + 100m 2.5 m wysoki, w naprawie !!
21.2 km
zburzony !! + 50m drogowy
20.6 km
drogowy Bukovice; zabudowania po obu stronach rzeki
19.9 km
naprawiony o wysokości 2.5 m X !!
19.6 km
drogi krajowej [44]. Brzegi rzeki regulowane !! utrudniają zatrzymanie i wyniesienie sprzętu
19.5 km
kilka ze stopniami !!
19.1 km
wysoki 2.3 m !! X
18.8 km
po prawej uchodzi Bukovický potok wysokie fale !! + 200 m drogi krajowej[453]
18.2 km
drogowy Jeseník zabudowania po obu stronach rzeki Jeseník 1km w lewo
18.1 km
ze stopniem !! walce (odwoje)
17.4 km
wysoki na 1.5 m, po obejrzeniu !!
17.2 km
drogowy
16.9 km
wysoki 2.0 m X !! + 100m uszkodzony !!
16.7 km
po lewej uchodzi Staříč , rezerwat przyrody Jeseníki na lewym brzegu
16.1 km
drogowy + 500m drogowy
15.5 km
wysoki 1.2 m ,uszkodzony !!
15.0 km
drogowy + 200m uszkodzony
14.6 km
drogowy Česká Ves w lewo Č. Ves 500m + 200m ze stopniem !!
12.4 km
wysoki 1.0 m uszkodzony !!
10.7 km
drogowy PísečnáPísečná 1 km w lewo
10.0 km
wysoki 1.0 m !! uszkodzony
9.8 km
dla pieszych
9.3 km
zburzony !!dla pieszych, po lewej zakład produkcyjny, dalej piękny próg skalny,kaskada
7.7 km
drogi krajowej[44] Siroký Brod po prawej + 50m wysoki 1.2 m z kamieni i bloków skalnych
6.7 km
kanał po lewej !!ze stopniem !! walce (odwoje)
6.5 km
drogowy Hradec zabudowania po obu stronach rzeki
5.8 km
drogowy
5.6 km
wysoki 2.5 m X ;kanał po prawej + 500m drogowy
3.9 km
wysoki 3.0 m X ; kanał po prawej + 300m drogowy
3.0 km
ze stopniem zburzony !!Mikulovice zabudowania po obu stronach rzeki
2.8 km
wysoki 2.6 m X kanał po prawej drogi krajowej [457]
2.4 km
drogi krajowej [457]
2.3 km
kamienisty spadek !!
2.2 km
drogi krajowej[44]
2.0 km
kolejowy linii [295], na prawym brzegu koniec terenu Parku Narodowego
1.4 km
po prawej ujście Olesnice
0.0 km
granica państwowa z Polską
Mój komentarz:
Belę spływalismy ostatni raz na wiosnę 2003 r.Stan wody wynosił powyżej 140 cm w Mikulovicach i górny odcinek dało sie jeszcze płynąć. Zaczynaliśmy przy przystanku autobusowym za mostem drogi krajowej z Sumperka ( Czervenohorske sedlo), a kończylismy przed Jesenikiem przy stacji benzynowej na obwodnicy w kierunku Javornika i Ramzovej.
Bela nie jest na pewno rzeką dla koneserów dzikiej przyrody. Cały czas płynie wsród zabudowań a właściwie „opłotków” licznych miejscowości położonych wzdłuż drogi. Za to pod względem technicznym stanowi dużą atrakcję szczególnie przy wyższych stanach wody.
Wąskie koryto, szybki prąd i liczne w większości spływalne progi stanowią o atrakcyjności tej rzeki. Niewątpliwym minusem jest natomiast obudowane koryto rzeki, utrudniające wyjście i zatrzymanie się przed przeszkodami,szczególnie przy wyższych stanach wody.
Górny fragment rzeki powyżej Jesenika, jest naprawdę atrakcyjny ze względu na liczne w większości spływalne jazy. Dopiero ostatnie 3 wysokie jazy przed Jesenikiem ( pomiędzy 20 a 19 km rzeki) ewidentnie wymagają obnoszenia i są dobrze widoczne z drogi. Pozostałe nie są już tak łatwe do rozpoznania z drogi, ale nie są też tak niebezpieczne. Zawsze jednak trzeba uważać na silne odwoje. Przy średniej śniegowej wodzie zabawa jest pyszna.
Mamy też nieliczne miejsca gdzie rzeka płynie „dalej od cywilizacji”, i zachowuje swój pierwotny dziki charakter.Niestety im bliżej Jesenika tym takich miejsc jest mniej.
Płyniecie przez Jesennik (liczne jazy wymagające obnoszenia) jak i poniżej nie ma już większego sensu.Mamy co prawda kilkuset metrowy przełom w okolicy Picesny (testowany przez nas w 1996 r.) ale to za mało żeby męczyć się kilkanaście kilometrów.Tym bardziej że woda poniżej Jesenika nie jest ani specjalnie czysta, ani też wolna od zapachów.
Reasumując, górna Bela to dość ciekawy technicznie potok , mający tę zaletę ,że dość długo na wiosnę niesie wystarczającą do płynięcia wodę. O wiele dużej niż nieporównywalnie piękniejsze Zdobnice czy Divoke Orlice.