Opis wg kajaktour.de
Przeważnie lekka biała woda pomiędzy uregulowanymi, ale zielonymi brzegami. Enns ma swoje źródła w Tauern w pobliżu tunelu Tauern i jest w swym górnym odcinku przeważnie skanalizowany. Wiele dopływów majacych źródła na wysokości 2700 m masywie Tauern szybko zasila i zwiększa przepływ rzeki. W górnym biegu jedynie odcinek między Madling a Schladming oferuje odrobinę ciekawej białej wody w dość atrakcyjnym krajobrazie . |
|
Poziom wody można sprawdzić w Internecie pod adresem http://app.hydrographie.steiermark.at na wodowskazie Schladming. Stan 90-100 cm (25-30 m3/ s) oznacza dobrą średnią wodę. Najbliższy kemping znajduje się w Schladming, 500 m poniżej zwykłego punktu wyjścia, >Camping Zirngast<. Jeżeli chcemy tam nocować wystarczy popłynąć 500 m dalej. |
Odcinek | Mandling – Schladming |
Długość i trudność | 8 km WW I-II-III |
Kilometraż wg DKV | km 32 – km 40 |
Spływalność | do czerwca |
Płynięcie zwykle zaczyna się przy małym moście na południowo-zachodnich obrzeżach Madling (> N 47 ° 24 ’05 „, E 13 ° 34 ’23 „ ). Można do niej dojechać, skręcając z drogi nr 320 w kierunku południowym , w małą drogę znajdująca się 100 metrów na zachód od mostu drogi 320 nad dopływem Enns. Rozpocząć można 50 m poniżej mostu, który wkrótce się pojawi. Należy pamiętać aby podczas parkowania zostawić wystarczająco dużo miejsca dla przejeżdżających tu regularnie dużych ciężarówek z kamieniołomu. Najciekawszą wodę mamy na pierwszych kilometrach Trudności są na poziomie WW II-III z pojedynczymi pięknymi, lekko zablokowanymi przejściami (patrz oba zdjęcia poniżej). |
![]() |
![]() |
Na kolejnych kilometrach trudności są coraz mniejsze WW II a później nawet WW I (patrz zdjęcie poniżej). |
![]() |
Na tym długim odcinku mamy jednak 3 bystrza o trudności do WW III wojny światowej. Na początku Schladming, mamy kilkusetmetrowy odcinek do WW II+ z niewielkimi zblokowaniami. W środku Schladming, na krótko przed końcem , między dwoma mostami drogowymi trzeba pokonać sztuczny blok o wysokości 2 m. Można go łatwo ominąć płynąc po lewej stronie przez bystrze, z wysokimi falami na końcu ( WW III ; patrz zdjęcie poniżej). |
![]() |
500 m dalej mamy punkt zakończenia na nasypie żwirowym prawym brzegu bezpośrednio pod wysoko położonym mostem drogi szybkiego ruchu . Znajdziemy tam też miejsca parkingowe (> N 47 ° 23 ’47’ ’, E 13 ° 41′ 14 ” ) na dużym nieutwardzonym terenie tuż obok boiska (uwaga: powyższe dane GPS dotyczą budynku boiska sportowego, dane dotyczące dokładnie miejsce parkingu prowadziłyby na most drogi ekspresowej). Na parking można dojechać przez centrum Schladming, a następnie małymi uliczkami przez tereny zabudowane na północ od centrum. Najlepiej jest kierować się w stronę widocznego mostu autostradowego, a później jechać zgodnie ze znakami prowadzącymi do boiska sportowego. |
Uwaga: Wszystkie zdjęcia i informacje pochodzą pochodzą od Mathiasa Dieckmanna i dotyczą 20 czerwca 2011 r. Rzeka miała tego dnia nisko średni poziom wody. Wodowskaz w Schladming wskazywał 90 cm lub 25 m3 / sek . Wszystko było spływalne. Podane oceny trudności technicznych odnoszą się do średnich poziomów wody.
|
Mój Komentarz :
Odcinek ten płynęliśmy płynęliśmy pod koniec czerwca 2003 przy niezbyt wysokiej wodzie. Miejsce startu wybraliśmy przy drewnianym moście (47°23’46.9″N ; 13°32’09.1″E) przed Mandlingpass około 300 m po prawej od szosy. |
![]()
Rzeka jest wąska przypomina potok ale bez specjalnych trudności. |
Po około kilometrze zaczynają się spadki i zblokowania do WW III. |
Trwa to niestety tylko kilkaset metrów, a dalej nic ciekawego i co najwyżej WW II ( przy tym stanie wody -sielanka). |
Dopiero w Schladming dość trudny stopień ale dla niego samego nie warto tak daleko płynąć. Wiec skończyliśmy wcześniej przy moście (47°23’25.0″N ; 13°39’52.6″E) drogi prowadzącej z drogi nr 320 do centrum miejscowości. |