Opis wg DKV
Rzeka górska i wędrowna
Ujście do Dunaju
Inn przez pierwsze 104 km płynie w Szwajcarii, gdzie jest w większości umiarkowanie trudną, a miejscami bardzo trudną rzeka górską. Na teren Austrii wpływa w miejscowości Martina ,a opuszcza ją po ponad 200 km za miejscowością Kufstein ,gdzie po kolejnych 153 km płynięcia przez Niemcy wpływa do Dunaju w okolicy Passau. Inn jest największą rzeką górską Austrii zasilaną z wielu interesujących rzek o charakterze lodowcowym. Początkowo płynie wąską doliną tworząc miejscami bardzo trudne odcinki.Za Landeck dolina się rozszerza i poza wąwozem Imster , rzeka jest już tylko łatwą rzeką wędrowną o charakterze górskim. Charakter rzeki w odcinku górskim to bardzo szybki prąd, silna a na odcinkach wąwozów bardzo silna woda, duże fale, walce i uskoki oraz nieliczne zablokowania nurtu. Trudność : Km 421-415 WW V (X) (odcinek graniczny) |
![]() |
Spływalność: |
Całoroczna, odcinek Landeck Schlucht zależy od podania wody przez elektrownię Pradella w Szwajcarii. W weekendy odcinek ten jest przeważnie zupełnie bez wody |
Wodowskaz: |
Kajetans-most , km 411,5 miarodajny dla odcinka granicznego, korzystny stan 180 cm |
Haiming km 344 , NW-150;MW-200;HW-300cm ,oraz Magerbach ,miarodajne dla wąwozu Imst. Miarodajny dla odcinka wąwozu Landeck jest wodowskaz w Perjen. |
|
Drogi: | Droga zawsze biegnie w dolinie obok rzeki.Jednak miejscami, szczególnie w miejscach wąwozów jest bardzo odległa. |
421,0 km |
Martina, szwajcarski posterunek graniczny, początek wąwozu Finstermunz, ekstremalnie trudnego WW. Przy pierwszym trudnym miejscu wjazd zagradza olbrzymi blok skalny. W prawej rynnie zalega pień drzewa, niewidoczny przy HW, śmiertelna pułapka. W środku syfon. Koniecznie lądować po prawej stronie, 200m po ujściu strumienia. 500 m dalej drugie trudne miejsce, biegnący przez całą szerokość rzeki stopień z podwodnym zablokowaniem, silna cofka WW V. |
415,0 km |
Altfinstermuntz, trudności słabną, WW IV-III. Schalklhof. Austriacki urząd celny. Kończący odcinek nieco łatwiejszy. |
411,0 km |
most Kajetans, wodowskaz. |
408,0 km |
most Pfunds |
401,0 km |
Tosens, dwa mosty w ich obrębie bardzo trudna WW(IV), wskazane wcześniejsze obejrzenie Pierwszy most spływalny po lewej, drugi po wewnętrznej stronie zakrętu w prawo. |
397,5 km |
St.Christian, tutaj ponownie bardzo silnie zblokowany odcinek. Następnie dwa jazy, pierwszy spływany przy MN, drugi należy koniecznie obejrzeć. Pionowe szyny w rzece często zamykają przepływ. Ewentualnie przenoska. Dalej do Stausse względnie łatwo. |
390,0 km |
po prawej dopływ Kaunerbach . |
386,0 km |
jaz Stausse, większość wody jest odprowadzana pod ziemią aż za Landeck. W weekendy przeważnie zupełnie suche koryto, w ciągu tygodnia w zależności od tego czy pracuje elektrownia Pradella w Szwajcarii spłynięcie jest czasami możliwe. Wyłania się wtedy wyjątkowo silna woda z ogromnymi walcami. Najtrudniejszy odcinek zaczyna się po drewnianym moście i przebiega przez około 300m wzdłuż głównej drogi. WW V-VI przy HW koniecznie obejrzeć, przed Landeck następuje wyraźne obniżenie trudności. |
377,0 km |
Landeck, po lewej ujście Sanny. Następne 21 km to łatwe WW (do II) jedynie przy HW (czerwiec-lipiec) miejscami WW III (wysokie fale). |
350,0 km |
po lewej Imst. |
358,0 km |
most, droga do Pitzal. Miejsce startu do płynięcia wąwozu Imster znajduje się 200m wcześniej na lewym brzegu. Tu też parking dla raftingowców. Odcinek ten jest bardzo uczęszczany. Szybki prąd, wysokie fale z walcami i dziurami ale zblokowania nieliczne. Największe fale można z reguły ominąć. Normalnie WW III, ale przy wysokiej wodzie znacznie ponad to. Trudne miejsca to fragmenty mostu, odcinek od mostu Roppener, przed i po ujściu Otzatler Ache i przed Haming. |
355,0 km |
na prawo ujście Pitzbach. |
352,0 km |
ujście odprowadzanej wody . |
348,0 km |
po prawej ujście Otzatler Ache. |
344,0 km |
Haiming, wodowskaz,możliwe zakończenie spływu. |
Mój komentarz:
Odcinek Tosener Schlucht od mostu przy pływalni w Pfunds do Ried płynęliśmy w czerwcu 2000r. Odcinek przed zasadniczym wąwozem oglądany z drogi wygląda niepozornie i mało zachęcająco – rzeka jest o wiele szersza niż w Szwajcarii i niesie o wiele więcej wody.
Płynie w zasadzie prosto, lekko tylko meandrując w szerokiej górskiej dolinie, nie widać wystających kamieni czy spadków, ale prąd bardzo szybki.Pozornie typowy spacerowy odcinek. Ale wszystko to zmienia się za mostem drogowym rozpoczynającym wąwóz Tosener. |
Widok z mostu nie jest w stanie pokazać siły płynącej wody. Stan wody na wodowskazie w Kajetanbrucke wynosił 310 cm. Przekładało się to na wysokie stojące fale sięgające 1,5 m wysokości. |
![]() |
Dla dużego pontonu raftowego to super zabawa, dla kajakarzy, spory wysiłek i konieczność utrzymania równowagi jak na wzburzonym morzu. O cofkach i choćby chwilowym odpoczynku można zapomnieć, a wywrotka oznacza kilkaset metrów płynięcia wpław na (a właściwie pod) co chwile zalewających falach. Dwaj koledzy, którzy nie utrzymali równowagi, długo pamiętali smak wody z Innu. |
Największą trudność przy końcu wąwozu stanowi odpowiednie wczesne zejście z linii nurtu na prawo, tak aby ominąć skałę po lewej. |
![]() |
Wkrótce rzeka się uspokaja aż do St.Christian gdzie następuje odcinek o podobnym charakterze, ale zdecydowanie mniejszej sile. Potem nie ma już nic ciekawego ale nurt nadal bardzo szybki. Odcinek od mostu przed wąwozem do Ried można spłynąć w niecałe 2 godziny. Reasumując odcinek super dla pontonu, dla kajakarzy przy wysokiej wodzie może być naprawdę niebezpieczny.
Ponadto oglądaliśmy wysoko z drogi odcinek graniczny – Wąwóz Finstermunz oraz odcinek wąwozu Landeck. Przy wysokiej wodzie – a taka jest gdy pracuje elektrownia bardzo trudna woda .
Dotyczy to w szczególności wąwozu Finstermunz.Widokowo przepiękny – natomiast miejscami ekstremalnie trudny, niebezpieczny nawet dla pontonu. Miały tam miejsce wypadki śmiertelne podczas raftingu. |
![]() |
Komentarze I Galeria I Rzeki |