opis wg www.kajaktour.de
Położony jest z dala od popularnych rejonów kajakarskich stanowi nieco zapomnianą wędrowną rzekę z fragmentami białej wody. Biała woda na rzece Mur znajduje się na południowy wschód od miasta Tamsweg, leżącego na zachód od miasta Murau. Każdy, kto podróżuje z północy lub okolic Salzburga do rejonu Lieser lub Socy i jedzie przez tunel Tauern a następnie przez tunel Katschberg, może zrobić krótki wypad w ten rejon. Mur ma źródła w Hohe Tauern na zachód od wspomnianego wczesniej tunelu. Na 50-kilometrowej odcinku rzeki do Tamsweg Mur jest zasilany przez kilka innych rzek, tak że z Tamsweg często poziom wody jest wystarczający do pływania nawet w lecie. Wszystkie zasilające rzeki mają źródła w górach o wysokości do 2700 m n.p.m. |
![]() |
Aktualny poziom wody na opisywanym odcinku można znaleźć w Internecie pod adresem www.salzburg.gv.at na wodowskazie w Kendlbruck . Jako odniesienie można przyjąć następujące wartości: NW = 85 cm, MW = 115 cm, początek HW = 145 cm. Najbliższy kemping (otwarty przez cały rok) znajduje się nieco na północ od Tamsweg, Waldcamping Tamsweg . |
Odcinek | Tamsweg – Stadl |
Długość i trudność: | 18,5 km WW I-II-III (+) |
Km wg DKV | km 49,5 – km 68 |
Spływalność | często przez cały rok |
Odcinkowi rzeki za Tamsweg towarzyszy częściowo kolejka Murtalbahn (patrz zdjęcie powyżej). Brzegi są regulowane na nasypie linii kolejowej. Wody powrotne są tu rzadkie. Od czasu do czasu nad rzeką położone są wioski. Nad rzeką w pobliżu Ramingstein góruje zamek. Dobry punkt wejścia znajduje się na południowym krańcu Tamsweg w pobliżu basenu przy lewym brzegu. Należy jechać do końca ulicy. Na jej końcu znajduje się duży parking (> N 47 ° 07 ’17’ ’, E 13 ° 48′ 47 ” ), z którego korzystają również goście pływalni. Przez pierwsze dwa kilometry Mur płynie jak zwykła rzeka przez powoli zwężającą się dolinę. Następnie zaczyna się 3-kilometrowy Wąwóz Madling, wąska leśna dolina (patrz zdjęcie tytułowe i zdjęcie poniżej). Mamy wiele długich, bystrzy o trudnościach WW II-III . Kilka odwoji można ominąć z daleka. |
![]() |
Po zakończeniu leśnej doliny trudności ustępują (WW I-II ), a dolina powoli ponownie się otwiera. Za drewnianym mostem znajduje się łagodnie opadający 20-metrowy próg zwalniający (patrz zdjęcie poniżej). W razie potrzeby można go obejrzeć z prawego brzegu. Zwykle spłyniecie jest łatwe o ile płynie się środkiem w głównym nurcie . |
![]() |
Zaledwie 200 m później, zaraz za ostrym zakrętem w lewo, następuje pierwsze duże wyzwanie, próg w Madling ( WW III ; patrz zdjęcie poniżej): 1,5 m wysokości, gdzie po skrajnej lewej stronie mamy długi język rzeki. Zbliżając się do przeszkody , należy uważać aby nie wylądować w walcu po prawej stronie, na skutek silnego naporu wody w przypadku płynięcia po lewym wewnętrznym łuku . |
![]() |
Wkrótce potem mamy niski stopień do spuszczania drewna , a dalej nieciekawy kilometr zwykłej wody . Jedynie po prawej stronie widok trochę urozmaica zamek Ramingstein. Za tym odcinkiem aż do końca etapu, mamy znowu nieco bardziej interesująca wodę o trudności w granicach WW II , z kilkoma fragmentami nawet do WW III-. Mimo, że brzegi są nadal częściowo uregulowane, a linia kolejowa częściowo przebiega wzdłuż lewego brzegu, rzece znów towarzyszą zadrzewione wały. Na tym odcinku należy zwrócić uwagę na dość trudny fragment w środku wioski Kendlbruck, około 5,5 kilometra za progiem Madling. 100 m przed tym miejscem na lewym brzegu widoczny jest jeszcze budynek wodowskazu Kendlbruck. Potem rzeka przechodzi w odcinek o długości 100 m z progami skalnymi , wysokimi falami i pojedynczymi rolkami (WW III +, patrz oba zdjęcia poniżej). To przejście najłatwiej pokonać płynąć przy lewej krawędzi. |
![]() |
![]() |
To miejsce (> N 47 ° 04 ’06’ ’, E 13 ° 53′ 01 ” ) oraz próg Madling (> N 47 ° 04 ’41’ ’, E 13 ° 48′ 47 ” ) warto obejrzeć wcześniej z drogi podczas jazdy samochodem. Na kolejnym długim odcinku (patrz zdjęcie poniżej), aż do wyjścia, trudności maksymalnie dochodzą do WW III (brak zdjęcia). |
![]() |
Często płyniecie odcinka górskiego kończy się w Stadl tuż za mostem drogowym ulicy Talstraße na lewym brzegu.. Bezpośrednio pod mostem drogowym mamy niski próg- zjeżdżalnię. Nad lewym brzegiem znajduje się parking (> N 47 ° 05 ’18’ ’, E 13 ° 59′ 00 ” ) sklepu spożywczego . |
Uwaga: Wszystkie zdjęcia i informacje pochodzą z 18 czerwca 2011 r. I pochodzą od Mathiasa Dieckmanna. Rzeka miała tego dnia średni poziom wody. Wspomniany wyżej wodowskaz w Kendlbruck pokazał 113 cm lub 32 m3 / sek. Wszystko było spływalne. Oceny trudności odnoszą się do średnich poziomów wody
Mój komentarz:
Ponad 20 km odcinek od Waldcamping (przy Taurach Sud) do Stadl płynęliśmy pod koniec czerwca 2001 około 4 godzin. Stan wody w Tamsweg wynosił 140. Praktycznie wszystkie kamienie w wąwozie Mandling były zakryte, tworzyły się jedynie dość wysokie fale . Jak na tak długi odcinek naprawdę ciekawych miejsc było niewiele, oprócz 4 metrowego progu na Taurch Sud ( zdjęcie poniżej ) jeszcze tylko 2.

Był to próg przy Mandling ( film poniżej) i wspomniany wyżej w opisie odcinek w Kendlbruck
Przy tym stanie wody odwój na progu w Mandling nie trzymał, natomiast bardzo mocno spychało na prawo w jego kierunku. Możliwość płynięcia językiem po lewej była raczej iluzoryczna. W sumie rzeka ewentualnie dobra na rozpływanie z 2 elementami nieco podnoszącymi adrenalinę . Pewna dodatkowa atrakcją rzeki jest tor slalomowy w St.Ruprecht. Aby go osiągnąć trzeba jednak jeszcze płynąć 6 km od Stadl po spokojnej wodzie – w sumie mało opłacalne.
Natomiast na pewno warto zatrzymać się na Kempingu w Tamsweg.

Kemping bardzo przyjemny o umiarkowanym poziomie cen z ciepłą wodą w umywalkach i prysznicem na żetony ,położony pod lasem tuż przy rzece. Przy rozbijaniu namiotów wskazane jest jednak wybranie miejsca wyżej położonego , po gwałtownej burzy kompletnie nas zalało.