Kategorie

VELTAVA (odcinek Lipno)

Veltawa  na odcinku pomiędzy zaporami Lipno to naprawdę rzeka z „górnej półki” . Pierwszy odcinek mimo sporych trudności  jest jednak w miarę bezpieczny i dostępny nawet dla średnio – zaawansowanych kajakarzy.

Rzeka górska

Ujście do Łaby

Opis wg. www.raft.cz

Vltava (Wełtawa) ma swoje źródła na Sumavie w pobliżu Czarnej Góry na wysokości  1172 m.n.p.m. Vltava jest druga co do wielkości rzeką Czech i ma najdłuższy bieg w granicach tego kraju ( 430 km). Od źródeł w Sumavie płynie w kierunku południowo wschodnim, a za Vyssim Brodem  skręca na północ i ten kierunek utrzymuje aż do ujścia do Łaby  koło Mełnika na wysokości 155 m.n.p.m.

Górny odcinek aż do Borova Lada ma charakter  potoku o szybkim prądzie i dużym spadku. Niestety jako że jest to teren  w PN Sumava płyniecie jest zabronione.Dalej  do zapory nad Lipnem rzeka meandruje a jedyna przeszkoda są zwalone drzewa. mamy tez ograniczenia dotyczące czasu płynięcia i  ilości lodzi na odcinku. Pod Lipnem mamy odcinek , który przy puszczeniu odpowiedniej ilości wody jest najtrudniejszym odcinkiem wody górskiej w Czechach. Najtrudniejsze miejsca górnego łatwiejszego fragmentu to  „Vanuv skok ” ( WW VI-) , „Żelezniak „ (WW III+) oraz kończąca ten fragment „Loucovicka kaskada” ( WW IV). Dolny najtrudniejszy fragment  rozpoczynają  słynne „Vrata” (WW IV+) , dalej mamy   „Skviru” ( WW V+)  , „Schody”  (WW V)  i na sam koniec „Certove Steny” ( WW IV+).

Poniżej  zapory Lipno II od Vyssiego Brodu rzeka płynie  przez Krumlovską Vrchowiną i jest już tylko umiarkowanie trudna.Od Czeskich Budziejowic Vltava jest rzeka nizinną.

Trudność  rzeki :

Odcinek

Km rzeki

Spadek

Trudność

górny

Kvilda – Borová Lada

424.3 – 416.6

7,0 ‰

WW I-II

Borová Lada – Horní Vltavice

416.4 – 403.0

6,0‰

WW I

Horní Vltavice – Lenora

403.0 – 396.3

4,0‰

ZWC+

środkowy

Lenora – Soumarský most

396.3 – 389.8

6,1‰

ZWC

Soumarský most – Nová Pec

389.3 – 363.7

1,2‰

ZWB

Nová Pec – hráz Lipno I

363.7 – 329.5

0,0‰

ZWA

hráz Lipno I – Loučovice

329.5 – 322.0

15,0‰

WW III – IV

Loučovice – hráz Lipno II

322.0 – 318.7

40,0‰

WW IV – V+

dolny

Vyssi Brod – C.Budejovice

318.7 – 240.0

1,8 ‰

WW I- ZW

C.Budejovice – ústí do Labe

240.0 – 0.0

0,5‰

ZWB

Wodowskaz : Lenora  65 cm dla odcinka  od Bor. Lady ,odcinek od H. Vltavice – 45 cm ; Vyssi     Brod   65 cm  dla odcinka  dolnego. Dla płynięcia odcinka poniżej   zapory Lipno wymagane jest puszczenie  wody w granicach od   8 do 30  m3/s, optimum to 20 do 25 m3/s.

KILOMETRAŻ

329.5km    wysoki 16m, jaz zapory Lipno I  ,][drogi 163, dalej zazwyczaj bez wody
329,4km początek płynieciastart slalomu po prawej , (705 m n. p. m.) bystrze  WW III+ kładka dla pieszych do stacji kolejowej
329,2km Stacja kolejowa Lipno po lewej + 50 m „Váňův skok” WW IV ,
328,9km wysoki 1 m, pochyły    meta trasy slalomowej , dalej  bystrza WW III – IV
328,2km ruiny mostu kolejowego  , walec WW IV „Železňák“, przechodzi  w bystrze WW III, po lewej zakład przemysłowy
327,5km dla pieszych, początek  pierwszego jeziora 
327,2km ][ drogowy ,po lewej i po prawej Loučovice , po lewej stacja kolejowa
327,0km  krótkie bystrze  WW III pomiędzy jeziorami  (200 m)
326,1km wysoki 0,9m !! , silny odwój za jazem !!
325,9km ][dla pieszych , Loučovice po lewej  papiernia , najazd  do „Loučovickiej kaskady” WW IV+, betonowy brzeg . słupy budynku papierni po lewej , 3 walce !! lepiej po prawej
325,5km po prawej, koniec odcinka (655 m n.p. m.), dalej następuje  najtrudniejszy odcinek aż do zapory Lipno II
325,4km   wysoki 2 ,5 wysoki przez trudny prz  epust „Vrata!! ,dalej ciągłe bystrza WW IV, niebezpieczeństwo zwalonych drzew
324,5km po lewej, najtrudniejsze miejsce  „Škvíra“, wzburzona  katarakta WW IV+ – V + z bardzo trudnym napłynięciem, po prawej podmyty kamień z syfonem;koniecznie obejrzeć , początek rezerwatu  „Čertova stěna”
324,2km „Čertova stěna”, bystrze WW IV
323,9km po lewej , należy obejrzeć kataraktę  „Schody“  stopnie  WW IV – V z dużymi spadkami i odwojami, spływać po lewej albo od lewej do prawej  i z powrotem na środek. Dalej odcinek zblokowanych bystrzy do WW IV+.
321,7km po lewej stacja kolejowa Čertova stěna , trudności spadają do  WW III – II, ale cały czas trzeba uważać na zwalone drzewa. przy drodze
320,7km koniec bystrzy początek spiętrzenia   Lipno II
319,1 km   wysoki  10m , jaz zapory  Lipno II
Mój Komentarz
Co roku w ostatnim tygodniu sierpnia z zapory  Lipno I puszczana jest woda umożliwiająca spływanie tego  najtrudniejszego odcinka Vełtawy. Przy okazji  odbywa się wiele zawodów kajakowych ( slalom i zjazd) jak i raftowych. My byliśmy tam  pod koniec sierpnia 2012 r.
W przerwach między zawodami   możliwość pływania  maja wszyscy chętni a tych nie brakuje. Rzeka jest jednak na tyle szeroka , że mimo sporego tłoku  da się płynąć  bezkolizyjnie. Woda spuszczana  z zapory  jest wyjątkowo ciepła jak na wodę w górskiej rzece,ma też niestety ten minus że jest dość  mętna i nieco 'pachnie”. Emocji które oferuje rzeka  jest jednak  tak wiele  że przeszkadza to tylko na początku.
Odcinek slalomowy za zaporą
Odcinek slalomowy za zaporą
Zaraz  za jazem zapory  zaczyna się kilkusetmetrowy odcinek slalomowy.Ma on niestety ten minus że kajaki trzeba donieść na start, najwygodniej jest to zrobić od stacji kolejowej zlokalizowanej na lewym brzegu rzeki. W czasie gdy trwa impreza dojazd z kajakami pociągiem od stacji Čertova stěna do stacji Lipno jest darmowy.
Miejsce startu - wypłaszczenie za meta slalomu
Miejsce startu – wypłaszczenie za metą slalomu
Niemniej  zdecydowana większość zmotoryzowanych uczestników  dojeżdża do parkingu zlokalizowanego za metą slalomu  skąd  mamy dość wygodne zejście  do spokojnego fragmentu rzeki. Nieco wyżej jest jeszcze jeden parking ,ale ten jest zarezerwowany tylko dla uczestników zawodów. Ruchem reguluje  policja wiec raczej nie ma szans aby tam się dostać.
Pierwsze bystrze,płynie Paweł,Michał i
Pierwsze bystrze,płynie Paweł,Michał i Kolins
Dosłownie kilkadziesiąt metrów za miejscem wodowania mamy pierwsze jeszcze dość łatwe i szerokie bystrza. Zaraz potem   zaczyna się las, rzeka się zwęża i mamy kilka dość trudnych przejść do WW IV z silnymi walcami i dużymi spadkami. Miejsce to można obejrzeć z drogi jadąc na miejsce startu.
Pierwsze trudne przejścia - płynie Kowal
Pierwsze trudne przejścia – płynie Kowal
Potem następuje wypłaszczenie za którym widać zabudowania fabryki.To oznacza ze zbliża się  „Żeleźniak”.
Fragment spokojniejszej wody przed "Żeleżniakiem"
Fragment spokojniejszej wody przed „Żeleżniakiem”

Sam ” Żeleźniak” nie jest aż tak trudny, mamy co prawda dość wysokie fale i spadki ale jest szeroko i wybór drogi nie sprawia kłopotu, czyli w sumie góra WW III+.

"Żeleźniak" płynie Prosty
„Żeleźniak” płynie Prosty

Bystrze kończy się za mostkiem dla pieszych  , wpływamy na jezioro zaporowe.

Szczepan i Jarek na początku jeziora
Szczepan,Prosty,Kowal, Jarek i Misiek  na początku jeziora

Dalej mamy około 1,5 km względnie spokojnej wody. Za mostem drogowym w Loučovicach mamy nieprzyjemny jaz z silnym i regularnym odwojem podzielony betonowymi ostrogami których niestety  nie widać z korony jazu. Trzeba sie dobrze rozpędzić  i wszystko jest w porządku pod warunkiem że nie trafimy na ostrogę. Kto nie lubi takiego ryzyka najwygodniej  przeniesie jaz po lewej stronie.

Paweł w środkowej części kaskady
Paweł w środkowej części kaskady

Po 500m  mamy kładkę dla pieszych  a po lewej budynki papierni co  sygnalizuje  że zbliżamy się do   Loučovickiej kaskady. Wielkiej filozofii tam nie ma im bardziej po lewej tym trudniej , przy   prawego brzegu to prawie „droga emerytów”.

Jarek i Misiek walcza na falach
Jarek i Misiek walczą na falach

Jeżeli jednak  wybierzemy lewa stronę  to mamy okazje zmierzyć się z potężnymi falami, na których utrzymanie równowagi wcale nie jest łatwe. Jeżeli  nawet zdarz się wywrotka  to już za chwile mamy spokojna wodę na której można się wyłapać albo wstać eskimoską.

Ostatnie fale kaskady -Jarek płynie ,a Misiek wstaje po wywrotce
Ostatnie fale kaskady -Jarek płynie ,a Misiek wstaje po wywrotce

Zaraz za kaskadą a przed widocznymi budynkami kolejnej zapory, mamy po prawej stronie koniec I odcinka. Następny  II zaczyna się za słynnym „oknem”.

Misiek w "oknie"
Misiek w „oknie”

O ile na górnym odcinku  miejsca trudniejsze sa przeplatane łatwiejszymi  odcinkami, o tyle za oknem nie tylko trudności rosną co najmniej o stopień i praktycznie nie ma ani chwili wytchnienia. Ten odcinek to ciągłe WW IV z miejscami WW V. Pierwsze spłyniecie winniśmy odbyć w towarzystwie kogoś, kto dobrze zna ten odcinek, ale i tak musimy liczyć przede wszystkim na siebie.Umiejętność pewnego wstawania eskimoska w każdych warunkach jest niezbędna albowiem szybkie wyłapanie się po wywrotce jest praktycznie  możliwe .W  najlepszym wypadku oznacza to liczne obicia i siniaki.

Zanim się zdecydujemy na płyniecie tego odcinka  trzeba go obejrzeć, co najłatwiej zrobić  ze szlaku pieszego biegnącego po lewej stronie rzeki

Skvira w całej okazałosci
Skvira w całej okazałosci

Najtrudniejsze miejsce tego odcinka to tzw. „skvira”  zwana tez  „krwawą ruką”. Ze względu na niebezpieczny charakter  ta kaskada bywa  z reguły obnoszona nawet przez bardzo doświadczonych kajakarzy.

Diabelskie Schody,widok z góry
Diabelskie Schody,widok z góry

Kulminacyjnym miejscem tego odcinka sa słynne „Diabelskie schody” kilkusetmetrowy odcinek  dużych spadków z  licznymi  i mocnymi odwojami potrafiącymi  zatrzymać nawet  bardzo wyporny kajak.

Kajak w odwoju
Kajak w odwoju

Za schodami rzeka stopniowo się uspokaja, ale cały czas  trzeba uważać na sterczące w nurcie drzewa. Najlepsze miejsce zakończenia to łąka przy stacji Čertova stěna. Komu jeszcze mało może  najbliższym pociągiem zabrać się na górę  z kajakiem aż do jazu zapory Lipno I.

Pakowanie kajaków na koncu odcinka przy stacji
Pakowanie kajaków na końcu II  odcinka przy stacji

Reasumując  Veltawa  na odcinku pomiędzy zaporami Lipno to naprawdę rzeka z „górnej półki” . Pierwszy odcinek mimo sporych trudności  jest jednak w miarę bezpieczny i dostępny nawet dla średnio – zaawansowanych kajakarzy.

Odcinek dolny za oknem to trasa tylko dla  najlepszych. Wyjazd na Lipno polecam jednak serdecznie każdemu niezależnie od jego umiejętności. Jeżeli mamy raft  to pierwszy odcinek przy odpowiednim doborze załogi gwarantuje pyszna zabawę , drugi  stanowi spore wyzwanie.