Opis wg www.kanubern.ch
Rzeka górska
Ujście do Renu
Najpiękniejszy i niewątpliwie najbardziej znany jest odcinek wąwozu Flimsers poniżej llanz. Za Reichenau Vorderhein i Hinterrhein łącza się i od tego miejsca mamy już rzekę Rhein (Ren) Przy wystarczającej wodzie w okresie topnienia śniegów (maj-czerwiec) oraz po opadach deszczu można płynąć już powyżej Disentis przy ujściu Medelserrheins. Także latem powyżej małej elektrowni Pardomat jest wystarczająca ilość wody aby płynąć do elektrowni Tavanasa Od uruchomienia w 1990 roku elektrowni „llanz-1” na odcinku rzeki poniżej Tavanasa, aż do ujścia wody z elektrowni Ilanz praktycznie nie ma wody. Możliwość spływania jest okazjonalna. Wąwóz Flimsers od llanz jest przejezdny cały rok |
Disentis do Compadials
Długość: | 6,1 km |
Spadek : | 20%o |
Trudność : | WW III – IV |
Wodowskaz: |
brak – znajdujący sie w internecie wodowskaz w Ilanz zlokalizowany jest za wypływem z elektrowni i nie jest miarodajny dla odcinków powyżej. |
0,0 km |
Pięknie położony kemping poniżej ujścia Medelserrheins po prawej. Korzystny punkt wsiadania przy wystarczającym stanie wody .Trudna częściowo zblokowana WW III . |
1,6 km |
Most do Cavardiras poniżej Disentis. |
4,3 km |
Most pomiędzy Madernal i Pardomat. Trudności wyraźnie maleją. |
4,8 km |
Elektrownia z doprowadzeniem wody z Val Russein. Możliwy punkt rozpoczęcia. Dostęp do elektrowni jest jednak zamknięty . Dlatego lepiej wysiąść wcześniej przy moście pomiędzy Madernal i Pardomat i łódki przenieść do elektrowni. |
5,3 km |
Bardzo trudne zablokowanie przy ujściu potoku z prawej. Jako ze niesie on corocznie przy dużej wodzie sporą ilość kamieni sytuacja ciągle się zmienia. (1990: WW IV-V). Na końcu mamy jeszcze piękne fale. |
6,1 km |
Most powyżej Compadials (Strasse nach Laus). Korzystne miejsce wysiadania . |
Compadials do elektrowni Tavanasa
Długość: | 10,7 km |
Spadek : | 12%o |
Trudność : | WW III |
Wodowskaz: |
Na tym odcinku brak.Stan wody należy ocenić bezpośrednio w Compadials. |
Stan niski : w korycie rzeki widoczne liczne kamienie. | |
Stan średni : w głównym nurcie widać tylko kilka bloków skalnych. | |
Stan wysoki : koryto jest wypełnione na całej szerokości. |
0,0 km |
Most powyżej Compadials (Strasse nach Laus). Umiarkowanie trudne, lekkie zblokowania ,piękne odcinki fal (WW III). |
0,9 km |
Kolejny most przy Compadials. Trudności słabną. |
2,7 km |
Most przy Surrhein (WW II). |
3,4 km |
Ujście Somvixerrheins po prawej, żwirowe koryto. Przy końcu odcinka żwirowego koryta trudniejszy zblokowany odcinek z pięknymi falami (WW III). Dalej znowu łatwiej. |
5,2 km |
Most przy domu straży pożarnej w Trun. |
6,8 km |
Za wysokim obudowanym kamieniami brzegiem, po lewej znajduje się, idealnie położony dla kajakarzy, kemping w Trun. Stopień z bloków skalnych należy wcześniej obejrzeć, możliwe obnoszenie po lewej. |
7,8 km |
Most drogowy poniżej Trun. Dłuższy odcinek fal o umiarkowanej trudności. |
9,9 km |
Po dłuższym płaskim odcinku, spadek znowu się zwiększa, rzeka płynie przez szeroki kamienisty odcinek. Lekkie zablokowania i fale (WW III). |
10,7 km |
Nieprzejezdny jaz elektrowni Tavanasa. Wysiadać przy końcu odcinka fal. Następny odcinek jest prawie bez wody . |
Tavanasa do Ilanz
Długość: | 12,2 km |
Spadek : | 7%o |
Trudność : | WW II – III (WW III-IV) |
Wodowskaz: |
Na tym odcinku brak. |
Od czasu wybudowania w 1990 elektrowni „llanz-1” prawie cała woda jest odprowadzana z rzeki, a jej powrót ma miejsce dopiero krótko przed llanz. Przejazd tego odcinka jest możliwy bardzo rzadko.
0,0 km |
Tavanasa. Miejsce startu osiąga się przez most do Brigels, potem w lewo w dól do rzeki.Jazda rozpoczyna się 300 m odcinkiem ze zablokowaniami (WW III-IV). Potem trudności maleją. |
0,8 km |
Most drogowy poniżej Tavanasa. Za następnym zakrętem w lewo odcinek fal (WW II-III). Potem łatwe (WW I) z pojedynczymi miejscami (WW II). |
5,4 km |
Most przy dworcu Waltensburg. Nadal łatwa woda. |
7,5 km |
Zakryty drewniany most w Rueun. Po 400 m stopień z bloków skalnych.Dalej znowu łatwiej. |
8,4 km |
Po zakręcie w prawo pojawiają się w nurcie liczne bloki skalne. Zaczyna się odcinek zablokowanych spadków z nurtem spychającym na prawo na podmyte bloki skalne. Silne fale (WW III-IV). Możliwość obniesienia po prawej.Potem mamy jeszcze stopień pod mostem. Dalej bez trudności. |
11,4 km |
Po lewej dopływ wody z elektrowni llanz. |
12,2 km |
Most drogowy w llanz. Najlepiej wysiadać po prawej ok. 400 m za mostem. |
Mój komentarz:
Vorderrhein (zarówno górny odcinek jak i wąwóz Flims ) pływaliśmy po koniec czerwca 2006,przy wysokim średnim i średnim stanie wody na wodowskazie w Ilanz (przepływy wynosiły od 66 do 50 m3). Przekładało się to na średnią i niską wodę przy moście w Compadials.
Najwyższy odcinek Vorderrhein, powyżej ujścia Medelserrheins, to głęboko wcięty kanion o trudności powyżej WW IV mający wystarczającą wodę tylko w okresie topnienia śniegów lub po obfitych deszczach. |
![]() |
![]() |
Po połączeniu z Medelserrheins rzeka płynie szybko w dość wąskiej stopniowo rozszerzającej się dolinie. |
Niestety, mimo że wodowskaz w Ilanz wskazywał dobrą średnią wodę w tym miejscu było jej zdecydowanie za mało do płynięcia. |
![]() |
Praktycznie płyniecie było możliwe dopiero od kilometra 5,3 (liczone od ujścia Medelserrhein ) gdzie Vorderrhein przyjmuje po lewej zasobny w wodę dopływ. Niestety nie ma możliwości dojechania do tego miejsca samochodem.
![]() |
Dlatego zaczynaliśmy jakieś 200m powyżej mostu w Compadials (6,1 km liczone od ujścia Medelserrheins). W tym miejscu można startować nawet przy niskiej średniej wodzie w Ilanz. |
Następne 7 km, aż do zapory przy kempingu w Trun to bardzo ciekawa ,urozmaicona ale nie az tak trudna dzika woda o trudności nie przekraczającej ( przy średniej wodzie) WW III, bardzo dobra na rozpływanie i szlifowanie techniki. Najciekawsze jest pierwsze 5km do pierwszego mostu w Trun.
Sam jaz przy polu kempingowym (WW IV) jest możliwy do spłynięcia, po wcześniejszym rozpoznaniu.Im wyższy stan wody tym łatwiej przepłynąć przez rumowisko z kamieni, przy czym zawsze jest trochę loterii, w zależności od miejsca napłynięcia na jaz. Za jazem jest duża cofka, wiec w razie wywrotki grożą nam tylko obtłuczenia. |
Dalszy odcinek oglądany z szosy nie zapowiadał specjalnych atrakcji, dlatego płyniecie kończyliśmy na kempingu, gdzie biwakowaliśmy. Jest to idealne miejsce, jeżeli chce się płynąć Vorderrhein i Glenner . Nie tak daleko jest też stąd do Hinterrhein , Furkareuss , Albuli i Landqart. Kemping, bardzo ładnie i kameralnie położony przy rzece, posiada bardzo ważne wyposażenie dla kajakarzy – krytą wiatę z wieszakami do suszenia odzieży. Ponadto oferował jak na Szwajcarię bardzo umiarkowany poziom cen (wszystkie opłaty dawały w przeliczeniu 5 euro na osobę za dzień) przy naprawdę dobrym standardzie.
Odcinek poniżej Tavanasa był prawie bez wody, ale dalej stopniowo jej przybywało.
![]() |
Przy tym stanie wody ,płynięcie było możliwe dopiero od ujścia wody z elektrowni Tavanasa.Ale z tego miejsca jest sens startować jeżeli chce się spływać wąwóz Flims. Może to być miejsce alternatywne w stosunku do startu przy moście w Ilanz na Glenner . |
Przy wyższej wodzie ,warto rozpocząć od mostu w Rueun.Mamy wtedy interesujące przejście WW III do IV. Także w tym przypadku należy je traktować jako prolog odcinka wąwozu Flims . |
![]() |
Reasumując , myśląc o płynięciu słynnego wąwozu Vorderrhein nie należy zapominać o górnym odcinku tej rzeki powyżej Trun. Nie jest on z pewnością tak piękny widokowo jak kanion, ale pod względem atrakcji na wodzie jest co najmniej tak samo ciekawy. Niewątpliwie wart jest odwiedzenia pod warunkiem, że mamy wystarczającą ilość wody.